SEO mobiel checklist; doen, nu het nog kan!

Het is vijf voor twaalf voor bedrijven die hun websites niet mobile-ready hebben. 21 april voert Google wereldwijd namelijk de mobile friendly update door. Deze houdt in een notendop in dat websites die mobile-ready zijn een streepje voor krijgen in de SERPs.

Dat betekent dat die websites beter zullen ranken. Waardoor, als je andersom redeneert, de niet voor mobiel geoptimaliseerde sites snel posities gaan verliezen. Binnen nu en een paar weken!

Het belang van mobiel en mobiele traffic hoeven we waarschijnlijk niet nogmaals te benadrukken. Alle statistieken en ontwikkelingen blijven wijzen op aanhoudende terreinwinst, en de verwachting is dat mobiele traffic in 2016 desktop traffic overtreft.

Mobiel

Maak je website mobielvriendelijk

Check, om te voorkomen dat je met pijn en moeite opgebouwde rankings straks niet te lijden hebben onder de aanstaande update, de volgende sites:

• Doe de Google mobile friendly test in Google Webmaster Tools. Zie in één oogopslag waar ruimte voor optimalisatie is.

• Heb je je site niet geverifieerd via Webmaster Tools dan is er ook een externe Mobile Usability feature die je kunt gebruiken om snel te testen of je site (of in ieder geval één pagina) in aanmerking komt voor dit label ‘Voor mobiel’-label in de SERPs:

Mobiele SEO

• Een Screaming Frog analyse van je website is verder ook nuttig. Vooral als je de Googlebot for smartphones als user agent instelt.

Frog

• Gebruik PageSpeed Insights van Google aanvullend om voor desktop maar ook mobiel de laadsnelheidprestaties te zien. Eventuele optimalisaties zijn daarbij weergegeven.

• Als je een Google Analytics-account hebt, kan je ook via een report bij de categorie ‘Behaviour’ en ‘Site speed’ onder ‘Speed suggestions’ met een mobiele segment eventuele laadsnelheidproblemen identificeren en oplossen.

• Ook geen overbodige luxe is om je titles en descriptions te reviewen en te optimaliseren, aangezien het aantal weer te geven karakters in de SERPs kleiner is op mobiel. Handige tool hierbij is Chrome’s Device Mode:

Chrome extension

• Stel verder Alerts in via Google Analytics om een plotselinge drop/stijging in je mobiele verkeer snel in de gaten te hebben.

Soorten mobiele websites

Hopelijk blijkt uit bovenstaande tests dat je het mobiel goed voor elkaar hebt. Zo niet – stop de tijd – dan zijn er globaal 3 verschillende soorten mobiele websites om je uit de brand te helpen:

• Sites met responsive webdesign: sites die zich aanpassen aan het formaat van scherm van de bezoeker, waarbij de URLs en HTML voor alle devices gelijk blijven.

• Sites met dynamische weergave: sites die pagina’s op verschillende manier presenteren naargelang het apparaat van de bezoeker, waarbij dus de URL’s niet wijzigen, maar de HTML-weergave wel per device wijzigt.

• Sites met afzonderlijke URLs: sites die een desktop- en mobiele variant kennen, waarbij de URLs en HTML device-specifiek zijn.

Google adviseert en prefereert responsive webdesigns.

Schakel snel!

Samengevat? Als je geen mobiele website hebt, dan moet je snel schakelen. Richting responsive design, óf een website met een dynamische weergave waarbij je URL’s hetzelfde blijven voor alle devices.

Succes!

Hulp nodig? Laat maar weten!

PS Een onderwerp waar we in een volgende post wat verder op in gaan, maar wat gezien de 21-april-deadline ook alvast goed is om te weten, is dat er meer content vanuit geïndexeerde apps in de SERPs gaat verschijnen.

Het indexeren van je appcontent wordt door Google momenteel alleen ondersteund voor Android. Hoe dat precies werkt, kun je rustig nalezen op deze Codelab-pagina.

Heb je een iOS-app, dan is het vooralsnog wijsheid om die te promoten op een voor mobiel geoptimaliseerde landingspagina met link naar de AppStore.

Mohamed Bahlaoui

m.bahlaoui@searchresult.nl