SEO nieuws augustus

SEO nieuws augustus

Het einde van de zomervakantie is alweer in zicht. Hopelijk hebben jullie genoten van een paar weken offline. Ook tijdens jullie vakantie hebben wij het SEO landschap in de gaten gehouden en de laatste ontwikkelingen verzameld.

Zo heeft Google deze maand de bètaversie van Search Console Insights gelanceerd waar data uit Google Search Console en Google Analytics samenkomt. Ook is Google For Jobs nu echt beschikbaar in Nederland.

Verder wordt er steeds meer informatie getoond over Corona in Google Travel zodat vakantiegangers veilig op pad kunnen en is het in India mogelijk om je visitekaartje online weer te geven in de zoekresultaten.

Ten slotte heeft ScreamingFrog een onderzoek over de Core Web Vitals gedeeld dat interessante inzichten biedt.

Kortom, genoeg redenen om snel verder te lezen!

Search Console Insights bèta is gelanceerd

Google heeft een nieuwe functionaliteit gelanceerd, genaamd Search Console Insights. De tool is gemaakt om contentmakers en publishers te helpen bij het maken van content die de doelgroep aanspreekt.

Met deze Search Console Insights krijg je inzichten in de interactie die je doelgroep heeft met de content op je website. Wat de tool zo speciaal maakt, is dat er data wordt gecombineerd uit Google Search Console en Google Analytics.

Zo kun je bijvoorbeeld in één oogopslag zien hoeveel paginaweergaven en organische klikken een pagina realiseert. Dit zijn gegevens uit twee verschillende bronnen die Google nooit eerder combineerde. Hoewel de mogelijkheden op dit moment nog niet heel erg toereikend zijn, geeft het wel aan dat Google steeds meer inzichten wil delen. En dat vinden we natuurlijk alleen maar fijn!

Aangezien het nog een bètaversie is, heeft helaas niet iedereen de mogelijkheid om gebruik te maken van Search Console Insights. Als je bij een van de geluksvogels hoort, heb je een mail ontvangen om in te loggen via de Search Console Insights website of door te klikken op de link in Search Console, zoals op onderstaande afbeelding is uitgelicht.

Google Search Console Insights Beta

Google for Jobs is nu echt beschikbaar in Nederland

In een nieuwsbericht heeft Google bevestigd dat er een nieuwe vacature zoekfunctie wordt toegevoegd. In samenwerking met DPG Recruitment, Randstad Groep Nederland, Monsterboard en Rijksoverheid gaat Google van start met Google for Jobs in Nederland.

Met de nieuwe zoekfunctie worden vacatures direct in de zoekresultaten getoond wanneer die matchen met de zoekopdracht van de gebruiker.

Wanneer je zoekt op ‘administratief medewerker eindhoven’ in Google, worden diverse previews van vacatures getoond. Als je klikt op een van de vacatures, ontvang je meer informatie en kun je solliciteren via de aanbieder van de vacature.

Google for jobs in Nederland

Hoe zorg je dat jouw vacatures worden getoond in de zoekresultaten?

Aangezien Google For Jobs in het buitenland al voor een langere tijd beschikbaar is, weten we precies wat er nodig is om je vacatures hiervoor te optimaliseren.

Ten eerste moet je de vacatures voorzien van job posting structured data. Ten tweede is ons advies om een vacature sitemap te uploaden zodat Google eenvoudig al je vacatures kan vinden.

Verder is het – logisch natuurlijk – belangrijk dat de functietitel en omschrijving matchen met de zoekopdracht. Gebruik dus geen fancy benamingen maar functietitels waar naar gezocht wordt. Denk ook aan het gebruik van de locatie in de titel. Onze SEO consultants helpen je graag wanneer je hiermee aan de slag wil.

Actueel reisadvies bij het boeken van een vakantie

De meeste van ons hebben de vakantie alweer achter de rug, maar Google deelt nu nog meer actuele informatie over Corona en het reisadvies in de zoekresultaten. Met deze informatie wil Google je up-to-date houden over de impact van Corona op je vakantiebestemming.

Wanneer je zoekt naar een vlucht of hotel in een bepaalde locatie, wordt het reisadvies van die locatie weergegeven. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een vlucht naar Londen, krijg je de melding: Reisbeperking vanwege het coronavirus.

Actueel reisadvies in Google

Aangezien er ook bestemmingen code geel hebben, biedt Google informatie over het percentage hotels dat open is en vluchten die gaan. Op deze manier krijg je een beeld van de huidige situatie.

Als laatste is er de filteroptie ‘Gratis annuleren’ toegevoegd bij de categorie hotels. Op deze manier weet je zeker dat je het hotel dat je boekt kunt annuleren wanneer het reisadvies plotseling wordt aangepast.

Hoewel het reisadvies dat Google toont niet altijd up-to-date is, proberen ze gebruikers te voorzien van voldoende informatie om de juiste afweging te maken om die vakantie nu wel of niet te boeken.

Groot deel van de websites voldoet niet aan Core Web Vitals

ScreamingFrog heeft 2.500 zoektermen en 20.000 URL’s geanalyseerd. En wat blijkt: er voldoet maar een klein deel van de pagina’s aan de Core Web Vitals. Van de geteste URL’s behaalt maar 12% op mobiel en 13% op desktop alle drie de Core Web Vitals.

Ook is er gekeken naar prestaties van de pagina’s per metric. Deze cijfers zijn een stuk positiever:

  • 99% van de pagina’s op desktop scoort goed op First Input Delay (FID) en 89% op mobiel.
  • 44% van de pagina’s op desktop scoort goed op Largest Contentful Paint (LCP) en 44% op mobiel.
  • 47% van de pagina’s op desktop scoort goed op Cumulative Layout Shift (CLS) en 46% van de pagina’s op mobiel.

Wat het onderzoek interessant maakt is dat ScreamingFrog heeft gekeken naar de samenhang tussen de top 10 en de score van de Core Web Vitals. In onderstaande tabel zie je dat er in de top 3 meer pagina’s goed scoren op de Core Web Vitals dan pagina’s op positie 4 t/m 9.

Core Web Vitals onderzoek screaming frog

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten zijn er veel meer factoren die hier invloed hebben op de rankings. ScreamingFrog geeft ook aan dat de pagina’s die topposities hebben waarschijnlijk over het algemeen beter zijn geoptimaliseerd. Een topscore op de Core Web Vitals betekent niet automatisch een topscore in Google.

Lees hier het volledige onderzoek van Screaming Frog.

Visitekaartje in Google

Jouw eigen visitekaartje in de zoekresultaten? Dat kan! Althans, wanneer je in India woont. Google heeft namelijk een pilot gelanceerd genaamd ‘people cards‘ waarmee je online een visitekaart kunt creëren.

Het is bedacht voor ondernemers om online beter zichtbaar te zijn zonder daar direct een website voor nodig te hebben. Wanneer je jouw people card hebt geclaimd, kun je een aantal zaken toevoegen: korte omschrijving, profielfoto, functie, werkgever, woonplaats, telefoonnummer, website en social media accounts.

Met de online visitekaartjes kunnen gebruikers makkelijker de juiste informatie van een persoon vinden.

Dat de people cards worden gekoppeld aan een Google-account blijkt een struikelblok te zijn. Iedereen kan namelijk een account aanmaken. Om deze reden neemt Google verschillende maatregelen, zo moet je een telefoonnummer koppelen aan je Google-account en mag je maar één people card per account claimen.

Het is op dit moment nog onduidelijk of deze functie ook wereldwijd wordt doorgevoerd.

Benieuwd naar de trends en ontwikkelingen van vorige maand? Lees hier het SEO nieuws van juni!

Schrijf je in voor de nieuwsbericht en blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van SEO.

Schrijf je in voor de SEO nieuwsbrief

* indicates required
Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl