SEO nieuws oktober

SEO nieuws februari

Februari is alweer even voorbij, dus is het hoog tijd voor een kersverse SEO update! Wat valt er allemaal op deze maand? We zien dat Google verschillende functies test in de zoekresultaten. Ook zijn er diverse aanpassingen doorgevoerd in Google Search Console én, wat is een SEO update nog zonder nieuws over de Core Web Vitals?

Google is aan het testen in de zoekresultaten

Google blijft ontwikkelen om haar gebruikers de best mogelijke ervaring te geven in de zoekmachine. Om inzicht te krijgen in die gebruikerservaringen is Google constant functies aan het testen. We zien dan ook regelmatig dat de functies die goed bevallen op grootschalige wijze worden doorgevoerd. Wij hebben een aantal recente testen en doorgevoerde functies voor jullie op een rijtje gezet.

Labels bij zoekresultaten

In de SEO community zien we verschillende berichten over mobiele zoekresultaten met zoekterm labels onder de meta titel. Zoals je in onderstaande afbeelding ziet zijn het zoektermen die relevant zijn aan de pagina.

De labels worden gebaseerd op de content van de betreffende pagina. In tegenstelling tot sitelinks die je nu vaak ziet bij mobiele zoekresultaten, zijn de labels niet klikbaar. Brodie Clark was een van de eersten die het opmerkte en er een artikel over postte. Tot op heden hebben wij deze test nog niet voorbij zien komen in Nederland.

‘Mensen vragen ook’ functie

Bij veel Engelstalige zoekwoorden wordt de ‘People also ask’ functie gebruikt. In het ‘People also ask’ kader wordt een aantal relevante veelgestelde vragen toegelicht. Wanneer je een vraag aanklikt opent het element en krijg je het antwoord op de vraag te zien.

Het antwoord is afkomstig van een webpagina waar ook naar wordt gelinkt. In Nederland heet het element ‘Mensen vragen ook‘ en wordt steeds vaker getoond. Dit biedt kansen om content te creëren die het antwoord geeft op een van de vragen. Echter heeft het ook een negatieve impact. De veelgestelde vragen nemen namelijk ook een deel van de zoekresultaten in.

Sticky Google Search bar

Google is ook druk bezig met het optimaliseren van de mobiele weergave. Zo wordt er nu getest met een sticky search bar wanneer je scrolt op mobiel. Naast de zoekopdracht wordt dan ook ook het automatisch aanvullen getoond. Bekijk hier een aantal voorbeelden.

Afbeelding-carrousel bij de featured snippets

Een tijdje terug is Google begonnen met het testen van een afbeelding-carrousel bij featured snippets. In plaats van één afbeelding worden er bij diverse featured snippets meerdere afbeeldingen getoond in een carrousel. Aan het einde van deze carrousel verwijst een ‘Alles bekijken’ button de gebruiker door naar alle Google afbeeldingen.

Ook deze maand diverse updates in Google Search Console

Google blijft updates doorvoeren in Google Search Console. Dat zien we graag, want zo krijgen we nog meer inzichten in het zoekverkeer. Zo zijn er aanpassingen doorgevoerd om de data van Google Discover zo compleet mogelijk te maken én heeft de partnerpagina een upgrade gekregen.

Search Console Discover

Google Discover is een app die op basis van jouw zoekopdrachten in Google en Chrome relevante nieuwsberichten toont. We kunnen al een tijdje belangrijke data over hoe een website presteert in Google Discover terugvinden in Search Console. Echter waren dit alleen data van de app gebruikers. Naast de app hebben gebruikers ook toegang tot de Discover resultaten wanneer een nieuw chrome tabblad geopend wordt. Vanaf nu zijn deze data ook beschikbaar in Google Search Console. Op deze manier kun je gegevens over het al verkeer vanaf Discover op één plek terugvinden.

Ook kan het zijn dat je Web Stories meer klikken en impressies gaan ontvangen vanuit Google Discover. Waar er eerst alleen klikken en impressies werden toegekend aan de eerste Web Story die werd bekeken, wordt nu namelijk ook verkeer toegekend aan Web Stories die aansluitend worden bekeken.

Search Console Associations

De partner-pagina van Google Search Console is verbeterd. Het is nu mogelijk om een connectie te leggen met verschillende platformen van Google zoals Google Analytics, Google Ads en YouTube.

Het voordeel hiervan is dat er binnen de platformen meer mogelijk wordt. Zo krijg je in Google Analytics een beter beeld van de organische zoekresultaten van je website en kun je in Google Ads een organic report bekijken.

Je kunt de koppelingen controleren in Google Search Console bij instellingen onder partnerschappen.

Core Web Vitals incoming!

Er blijft veel commotie omtrent de Core Web Vitals en het optimaliseren van je website. Naast het blogartikel waarin Jacco uitlegt wat de Core Web Vitals precies zijn kun je nu ook het artikel van Karlijn lezen over het optimaliseren van de Largest Contentful Paint (LCP).

Verder heeft Google op 17 februari een aantal kleine aanpassingen gedaan in de manier waarop de Core Web Vitals van een website worden beoordeeld. De grenzen waartussen de score op een metric wordt bepaald was eerst < kleiner dan en is nu <= kleiner dan of gelijk aan

Scoort een pagina bijvoorbeeld op CLS met een 0.1 dan wordt deze nu beoordeeld als goed. Het kan dus zijn dat je positieve veranderingen in Google Search Console ziet. 

 

Don’t be a stranger!

Heb je nog vragen naar aanleiding van bovenstaande punten, of misschien over iets anders dat je bent tegengekomen op het gebied van SEO? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij denken graag met je mee!

Schrijf je in voor de SEO nieuwsbrief

* indicates required

 

 

Jasper Wetzer

SEO Specialist

j.wetzer@searchresult.nl