SEO nieuws oktober

SEO nieuws januari

Ook in het nieuwe jaar werken we nog steeds zoveel mogelijk vanuit huis. Met de verscherpte maatregelen en de Britse variant zal het ook nog wel even zo blijven. Maar wij blijven in ieder geval gewoon doorzetten, met ook deze maand een gloednieuwe SEO nieuwsbrief. Nog meer goed nieuws is misschien wel dat de indexatie-tool van Google Search Console weer werkt. Dat en meer komt deze keer aan bod in de nieuwsbrief.

Meerdere updates in Google Search Console

Naast de terugkeer van de handmatige indexatie tool is er nog ander nieuws omtrent Google Search Console. Zo heeft de weergave van GSC er een nieuw performance report bij gekregen. Het Google News performance report is nieuw en laat zien hoe goed specifieke links het doen in Google News. Deze nieuwe toevoeging is dus met name interessant voor nieuwsgerelateerde websites. Metrics als impressions, clicks en CTR zijn beschikbaar in het nieuwe performance report. 

Daarnaast heeft ook het index coverage report verbeteringen doorgemaakt. Zo zijn alle specifieke errors duidelijker omschreven, zodat er ook beter geacteerd kan worden op mogelijke issues. Pagina’s die aangevraagd werden voor indexatie maar die worden geblokkeerd worden nu ook als zodanig aangegeven. Tot slot zijn de soft 404’s nu nauwkeuriger.

Wat zijn de SEO trends en ontwikkelingen in 2021?

Zoals ieder jaar zijn er al aan het begin van het jaar trends en ontwikkelingen te zien op het gebied van SEO. We zullen hier een aantal van bespreken. Voice search blijft groeien en de verwachting is dat dit ook in 2021 doorzet. Om de nummer één positie met voice search te bereiken moeten er vaak wat andere middelen worden ingezet dan voor reguliere SEO. De concurrentie om deze positie zal alleen maar toenemen.

User Experience (UX) is ook in toenemende mate booming. Dit zal ook in 2021 niet anders zijn. De optimalisatie van landingspagina’s en andere pagina’s op de website ten behoeve van conversieoptimalisatie heeft een bewezen effect. Het is dan ook niet vreemd dat er steeds meer geoptimaliseerd wordt op dit gebied.

Featured snippets komen op steeds meer zoektermen terug en blijken best wel veel verkeer van de toppositie te stelen. Featured snippets hebben maar liefst een CTR van 8,6%. De nr. 1 positie krijgt normaal 26% van de clicks maar met een featured snippet resultaat dus maar 19,6%. Ook in 2021 zal de optimalisatie op deze termen toenemen. Zeker een trend om mee te nemen dus.

Meest gebruikte Chrome SEO plugins

Verricht je SEO werkzaamheden, dan ontkom je er bijna niet aan om Chrome plugins te gebruiken. Met het uitgebreide aanbod kan het lastig zijn om de juiste extensies te gebruiken. Onze collega Thijs heeft een artikel geschreven met de meest gebruikte Chrome SEO plugins.

Google verlaat Australië?

Google heeft gedreigd om zijn diensten te verwijderen uit Australië. Dit komt na berichtgeving dat Google moet gaan betalen om naar websites te linken in de zoekresultaten van Google. Omdat dit indruist tegen de fundamentele principes van het web heeft Google al aangegeven dat ze Australië zullen verlaten als dit een realiteit wordt.

Eerder heeft Google met Frankrijk wel een deal gemaakt met publishers om te betalen voor links. Ook daar zei Google aanvankelijk niet te willen gaan betalen maar zijn ze dus overstag gegaan. We blijven de ontwikkelingen uiteraard volgen maar vast staat dat Australië 19 miljoen gebruikers heeft. Daarmee is het natuurlijk niet zo’n grote markt, maar toch interessant wat hier uit gaat komen.

Featured snippet updates

Op het gebied van featured snippets is er ook weer belangrijk nieuws te melden. Google blijft hier geregeld aanpassingen in doorvoeren. Eén van de aanpassingen die recent zijn doorgevoerd zijn de toevoeging van zogenoemde ‘contextual links’. Hierin worden bepaalde stukken tekst van een featured snippet dikgedrukt en zodra je er met je muis overheen hovert zal je extra informatie kunnen lezen (zie ook onderstaande afbeelding). Momenteel zien we dat dergelijke aanpassingen worden getest.

featured snippet update

Lokale SEO toevoeging

Ook lokale SEO blijft continu in beweging. Zo zijn oude nieuwsupdates en statusupdates nu beter zichtbaar in de resultaten van Google. Zelfs updates van maanden geleden worden nu prominent getoond in de zoekresultaten. Kijk bijvoorbeeld naar onderstaand voorbeeld van The Great Northern Hotel. Populaire berichten over een locatie krijgen hiermee nog meer aandacht en worden belangrijker.

 

Don’t be a stranger!

Heb je nog vragen naar aanleiding van bovenstaande punten, of misschien iets anders dat je bent tegengekomen op het gebied van SEO? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij denken graag met je mee!

Schrijf je in voor de SEO nieuwsbrief

* indicates required
Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl