SEO update

SEO Nieuws juni

Langzaam maar zeker komen we in het oude ritme. Deze maand stond in het teken van versoepelde maatregelen. Zo mogen we weer uiteten en gaan de sportscholen morgen weer open. Heel fijn!

Ook SEO blijft in beweging. Deze maand hebben we weer alle SEO ontwikkelingen voor jullie verzameld. Zo heeft Google aangegeven dat de gebruikerservaring van een bezoeker een ranking factor wordt in 2021. Daarnaast is AMP niet meer per se noodzakelijk voor Google Top Stories.

Verder heeft Google deze maand een nieuw functie toegevoerd. De content in featured snippets wordt gehighlight op de landingspagina. Ook zijn de functies in Search Console uitgebreid en heb je nu meer inzichten in de recipe structured data.

Lees hieronder snel verder!

Page Experience Update voor 2021 

Vorige maand heeft Google de Core Web Vitals gelanceerd om marketeers en developers te ondersteunen bij het beoordelen van een website. De Core Web Vitals zijn onderdeel van de Page Experience (gebruikerservaring). Momenteel zijn er drie metrics die aangeven hoe goed of slecht je scoort: Largest Contentful Paint, First Input Delay en Cumulative Layout Shift.

Google heeft de kenmerken voor gebruikerservaring geüpdatet en de Core Web Vitals gecombineerd met verschillende bestaande factoren. Aan de hand van deze signalen wordt de interactie van een gebruiker met een webpagina gemeten. Hieronder volgt een korte toelichting van de bestaande factoren. Google geeft aan het een doorlopend project is en dat ze de signalen jaarlijks gaan evalueren.

Mobile Friendly: de webpagina moet toegankelijk en goed bruikbaar zijn voor mobiele apparaten.

Safe Browsing: de webpagina mag geen malware of misleidende content bevatten.

HTTPS: de webpagina is HTTPS beveiligd.

No intrusive interstitials: de content op de webpagina is goed beschikbaar. Denk hierbij aan grote pop-ups die een hele scherm kunnen bedekken.

Gelukkig gaat het niet direct live en krijgen we de tijd om ons voor te bereiden. Waarschijnlijk wordt de Page Experience Update in 2021 gelanceerd. Google heeft beloofd dit 6 maanden van te voren bekend te maken.

Een goede voorbereiding is het halve werk 
Naast de gebruikerservaring zijn er natuurlijk nog honderden andere factoren die van invloed zijn op de ranking van een pagina. Het is goed om je website te optimaliseren voor de Core Web Vitals, maar verlies andere factoren niet uit het oog.

Google geeft zelf aan dat een goede gebruikerservaring niet opweegt tegen goede, relevante content. Maar kan wel het verschil maken in een competitieve markt waar meerdere pagina’s goede content hebben.

AMP geen vereiste meer voor Mobile Top Stories in 2021

Naast de update over de gebruikerservaring, heeft Google ook de eisen voor de Top Stories aangepast. Top Stories zijn de nieuwsberichten die worden getoond in de Google Nieuws app, op het startscherm van de Chrome app, maar ook in de Google zoekresultaten.

Wanneer de Page Experience Update wordt doorgevoerd in 2021 zal AMP niet langer een eis zijn voor pagina’s om getoond te worden in de Top Stories. Vanaf dat moment worden er niet alleen AMP pagina’s getoond, maar ook ‘normale’ pagina’s die goed scoren op de page experience metrics.

Dit brengt voor- en nadelen met zich mee. Zo zullen de Top Stories ook voor websites zonder AMP beschikbaar zijn. Voor websites die momenteel een AMP versie hebben zal er dus meer concurrentie komen. Wanneer je veel verkeer trekt vanaf Top Stories is het goed om dit in de gaten te houden.

Nieuwe functie: featured snippet highlight 

Waarschijnlijk heb je het al voorbij zien komen. In het begin van de maand is er een nieuwe functie uitgerold voor featured snippets. Wanneer je klikt op een featured snippet wordt je direct doorverwezen naar het content gedeelte op de pagina dat in de featured snippet is vermeld.

Om duidelijk weer te geven om welke content het gaat wordt de tekst geel gehighlight. In het verleden werd deze content alleen gehighlight op AMP pagina’s. Je hoeft zelf niks te doen op dit te implementeren, Google doet dit op eigen houtje.

Recepten filter in Google Search Console

Dat structured data voor recepten beschikbaar is wisten we al een tijdje. Het heeft afgelopen jaren een flinke impact gehad op de manier waarop recepten in de zoekresultaten getoond worden en hoe gebruikers hier mee omgaan.

Ook is het al een langere tijd mogelijk om in Google Search Console te controleren of de recipe structured data goed is geïmplementeerd. Maar wat is er dan nieuw?

Door de update is het mogelijk om te filteren bij Search Appearance op ‘Recipe Gallery’ en ‘Recipe rich results’. Op deze manier ontvang je gedetailleerde informatie over hoe de recepten met structured data presteren. Zo weet je precies welke recepten worden getoond in de featured snippet en welke niet.

‘Search Off the Record’ Google Podcast aflevering 1

Het was even afwachten wanneer de eerste aflevering van de ‘Search Off the Record’ podcast van Google zou verschijnen, maar 16 juni was het eindelijk zo ver.

John Mueller, Gary Illyes en Martin Splitt bespreken onderwerpen die ze bezighouden, zoals de Twitter discussie over nofollow links. Nofollow links een terugkerend onderwerp en Google krijgt hier veel vragen over.

Er worden verschillende onderzoeken gedaan om te bepalen of een nofollow link nog wordt gevolgd door Google. Zeker met de komst van de rel=”sponsored” tag krijgt de nofollow tag een andere invulling. Wanneer er verandering komt in de manier waarop Google nofollow links crawlt wordt het ruim van te voren aangekondigd geeft Gary Illyes aan.

Verder legt Martin Split in het kort uit, maar heel duidelijk, wat de Core Web Vitals inhouden.

Schrijf je in voor de nieuwsbericht en blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van SEO. 

Schrijf je in voor de SEO nieuwsbrief

* indicates required
Tags:
Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl