SEO nieuws oktober

SEO nieuws mei

De ontwikkelingen van SEO voor de maand mei lees je in deze update. SEO staat nooit stil en er zijn continu nieuwe ontwikkelingen. Zo lees je over de updates van regex, het rich result- en event rapport in Search Console, de update van Lighthouse en de aankondiging van Google MUM. Je leest het allemaal in de SEO update van mei!

Regex uitsluitingen nu mogelijk in Google Search Console

Op 7 april heeft Google aangekondigd regex toe te voegen in Search Console. Google kreeg een hoop negatieve feedback. Google kreeg een hoop negatieve feedback, omdat het alleen mogelijk was om met regex termen toe te voegen en niet uit te sluiten. Terwijl uitsluiten juist een hele handige functie is. Dit heeft Google opgelost! Het is nu ook mogelijk om te filteren met regex uitsluitingen. Een geweldige toevoeging voor alle SEO-specialisten. Binnenkort komen wij met een blog over regex. Houdt onze website in de gaten.

Google Lighthouse 8.0

De nieuwe versie van Google Lighthouse is live. Het gaat om een update van de beoordeling van verschillende performance metrics. Sommige metrics worden nu strenger beoordeeld en sommige minder streng. Hieronder lees je welke aanpassingen je kunt verwachten en waar je vanaf nu naar moet kijken.

Dit is veranderd na de nieuwe update:

  • De berekening van de performance score is herzien;
  • De berekening van de Total Blocking Time (TBT) is strenger geworden;
  • De berekening van First Contentful Paint (FCP) is strenger geworden;
  • De berekening van de Cumulative Layout Shift (CLS) is minder streng geworden;
  • De berekening van de Time To Interactive (TTI) is minder streng geworden.

Wat betekent dit voor jou?

Volgens de FAQ van Google zal ongeveer 20% van de websites een drop van 5 punten in de performance score zien en 20% zal geen veranderingen zien. 60% van de websites zal door deze update een positieve verandering van 5 punten op de performance score zien.

Rich Results gaan verdwijnen uit Search Console

Op 1 augustus gaan de Rich Results verdwijnen uit het Search Appearance report in Google Search Console. Dat betekent niet dat rich data niet meer inzichtelijk is. Dit gaat om het rapport dat meerdere structured data bevat. De data van specifieke rich results als FAQ, event, product, reviews etc. blijven zichtbaar in het performance report. Voor websites met meerdere vormen van structured data bevatten was het rapport al overbodig.

Page Experience gaat ook voor desktop meetellen

Tot op heden werd Page Experience alleen voor mobiel meegeteld als ranking factor. Daar gaat verandering in komen. Page Experience zal ook mee gaan tellen voor de rankings van je desktop pagina’s. Het gaat hier natuurlijk over de Core Web Vitals update die deze maand uitgerold zal worden. Ben jij er al klaar voor? Lees meer over de Core Web Vitals in ons blog.

Grote Google update aangekondigd: Google MUM

Deze maand kwam een aankondiging van Google naar buiten, die nog wel eens groot kan uitpakken. Misschien zelfs de volgende grote Google update na Panda en BERT. Het gaat hier om Google MUM: De nieuwe update zal Google MUM. Waar staat MUM voor? Multitask Unified Model. Het is een nieuwe technologie voor complexe zoekopdrachten. Het is nog niet live, maar aangekondigd. Het doel van MUM is ‘getting things done with fewer searches’.

Voorbeeld van Google MUM

Je hebt de Mont Blanc beklommen. Nu wil je komend najaar de Fuji beklimmen. Daarvoor wil je weten wat je anders moet doen om je voor te bereiden. Tegenwoordig zou Google je hiermee kunnen helpen, maar er zouden veel zoekopdrachten voor nodig zijn. Je zou moeten zoeken naar de hoogte van elke berg, de gemiddelde temperatuur in de herfst, de moeilijkheidsgraad van de wandelpaden, de juiste uitrusting om te gebruiken etc. Na een aantal zoekopdrachten zou je uiteindelijk het antwoord kunnen krijgen dat je nodig hebt.
Dit voorbeeld is een vergelijkbare situatie met de talloze dagelijkse zoekopdrachten die onderdeel zijn van een klantreis. Velen van ons voeren dagelijks meerdere zoekopdrachten in Google om tot een juist antwoord te komen. Google stelt vast dat mensen gemiddeld acht zoekopdrachten invoeren om tot een antwoord te komen op complexe vragen.

De huidige zoekmachines zijn niet zo geavanceerd genoeg om te antwoorden zoals een expert zou doen. Maar met een nieuwe technologie genaamd Multitask Unified Model, of MUM, komt Google dichter bij het beter beantwoorden van complexe zoekopdrachten. In de toekomst heb je minder zoekopdrachten nodig om antwoord op complexe vragen te krijgen.

Google Events update

Heb je toevallig meer foutmeldingen gezien in het events rapport? Dat kan komen door de Google Update. De manier waarop fouten voor structured data geëvalueerd en gerapporteerd worden is veranderd. Search Console kan nu events op hiërarchisch niveau detecteren en niet alleen op het hoofdniveau. De aanbevelingen worden nu gemarkeerd als waarschuwingen in plaats van fouten.

Wat betekent dit? Als gevolg van deze wijziging zei Google dat er “een kleine toename te zien is in het aantal events en problemen die gemeld zijn, evenals een verandering in de ernst van sommige problemen van fouten naar waarschuwingen.”

Moet jij je zorgen maken? Nee, niet echt. Dit is een rapportage wijziging en de toename van fouten die je mogelijk ziet met deze wijziging, betekent niet dat er plotseling iets mis is met de structured data voor events. Het betekent dat er altijd een probleem is geweest, maar Google heeft je die problemen nog niet getoond. Dus bekijk de problemen en kijk of het de moeite waard is om het op te lossen.

Don’t be a stranger!

Heb je nog vragen naar aanleiding van bovenstaande punten, of misschien over iets anders dat je bent tegengekomen op het gebied van SEO? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij denken graag met je mee!

Schrijf je in voor de SEO nieuwsbrief

* indicates required
Leon van Essen

SEO specialist

l.vanessen@searchresult.nl