SEO nieuws oktober

SEO nieuws november

We werken nog steeds zo veel mogelijk thuis en het ziet er niet naar uit dat dat binnen nu en een maand helemaal anders is. Gelukkig is er licht aan het einde van de tunnel: Sinterklaas is bijna jarig en ook de Kerstman is onderweg om een beetje vreugde te brengen in dit zo bijzondere, vaak ongezellige jaar. 

Vanuit ons geen cadeaus voor in de schoen, maar wel weer de fijne nieuwtjes op het gebied van SEO.

Google heeft aangegeven vanaf mei 2021 de Page Experience signalen op te nemen in de lijst met ranking factoren en Google Search Console heeft een aantal nieuwe updates doorgevoerd. Die wil je bekijken!

Page Experience vanaf mei 2021 onderdeel van de Google ranking factoren

Begin dit jaar introduceerde Google de Page Experience signalen om marketeers en developers te helpen bij het verbeteren van de gebruikerservaring. De Core Web Vitals zijn onderdeel van de Page Experience.

Momenteel zijn er drie metrics die aangeven hoe goed of slecht je scoort: Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS). De score op deze metrics gaan vanaf mei 2021 invloed hebben op je rankings in Google. Naast de Core Web Vitals worden de factoren mobile friendly, safe browsing, HTTPS en opdringende content (pop-up ads) ook onderdeel van ranking factoren. Lees het artikel core web vitals voor meer informatie.

Een half jaar om je vitals op orde te krijgen

Google gaf eerder aan om in ieder geval 6 maanden voor livegang bekend te maken wanneer deze vitals een rol zouden spelen in de bepaling van je rankings. Het ziet er dus naar uit dat ze zich hieraan gehouden heeft. Fijn, want zo hebben we genoeg tijd om aan de nieuwe metrics te voldoen.

Ook wordt het vanaf mei 2021 mogelijk om in de Google Nieuws resultaten zichtbaar te zijn zonder een AMP-versie van de website. Pagina’s met een betere gebruikerservaring krijgen voorrang of dit nu een AMP variant is of niet.

Goede gebruikerservaring markeren in zoekresultaten

Als laatste hinten ze in het nieuwsbericht op een indicator in de zoekresultaten die pagina’s markeren met een goede gebruikerservaring. Google is van plan dit te testen en wanneer dit succesvol is nemen ze het mee in de update van mei.

 

Google update: Passage-based ranking

Door middel van AI is het voor Google nu mogelijk om passages van een pagina apart te indexeren. Met de nieuwe technologie wordt de inhoud van een specifieke passage beter geïnterpreteerd, waardoor Google kiest of de gehele pagina óf slechts één passage antwoord geeft op je zoekvraag. Zo kan Google een beter antwoord geven op zeer specifieke zoekopdrachten.

In een Q&A geeft Martin Splitt aan dat er geen passages in de zoekresultaten worden getoond maar dat het waarschijnlijk een normaal zoekresultaat blijft.

Google gaat niet passages van pagina’s indexeren en tonen in de zoekresultaten. De technologie is een hulpmiddel om een zo relevant mogelijk resultaat te tonen. Het is meer een ranking update dan een indexering update.

Wat de invloed van de nieuwe technologie op de SERP gaat hebben is dus nog onduidelijk.

Wanneer deze technologie volledig wordt uitgerold is nog niet bekend, maar het gaat op ongeveer 7% van alle zoekopdrachten invloed hebben.

Disavow link-tool gemigreerd in Google Search Console

Google heeft na 2 jaar eindelijk de disavow link tool van de oude Search Console gemigreerd naar de nieuwe variant. Ons engelengeduld is dan eindelijk beloond.

Met deze tool is het mogelijk om verwijzende links van externe websites af te wijzen. Wanneer je van mening bent dat je links ontvangt die schadelijk zijn voor je backlinkprofiel, kun je op deze manier de links buitenspel zetten.

Wat is het verschil tussen de oude en nieuwe variant? De disavow link tool heeft een nieuwe locatie, namelijk: https://search.google.com/search-console/disavow-links.  Verder is het design geupdate en er is een nieuw error rapport voor geüploade bestanden.

Nieuwe versie van het crawlstatistieken rapport

Google heeft een nieuwe versie van het crawlstatistiekenrapport geïntroduceerd. Het rapport heeft nieuwe functies die meer informatie geven over hoe Google je website crawlt. 

Wat is het crawlstatistiekenrapport precies? Het rapport geeft je informatie over de reeds uitgevoerde crawls van je website door de Googlebots. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe vaak je website wordt gecrawld en welke documenten worden gedownload. Het rapport is bedoeld om inzicht te geven hoe de Googlebot je website crawlt en om zo problemen te detecteren.

Wat is er nieuw in het crawlstatistieken rapport? In Google Search Central Blog worden vier nieuwe functies uitgelicht. 

  1. Inzicht in het aantal requests tijdens een crawl onderverdeeld in:
    – response code
    – crawled document type
    – crawl doel
    – Googlebot type
  2. Informatie over de status van de host 
  3. URL voorbeelden waar bepaalde requests hebben plaatsgevonden 
  4. Meer informatie voor properties met verschillende hostingpartijen en meerdere domeinen

 

Update Request Indexing functie

Vorige maand bespraken wel het al even, het aanvragen van indexering voor een bepaalde URL is tijdelijk niet mogelijk in Google Search Console. De functie zou binnen een aantal weken weer beschikbaar zijn maar dit is momenteel nog niet het geval.

In een recente Office Hours Hangout besprak John Mueller de terugkomst van de functie. Hij geeft aan dat ze niet van plan zijn om de functie permanent uit te schakelen. In het verleden werd er misbruik gemaakt van de functie om spammy pagina’s in de zoekresultaten te krijgen. Dit willen ze nu voorkomen. Ook geeft Mueller aan dat ze kijken naar de opties om de functie te automatiseren. We keep you posted!

Don’t be a stranger!

Heb je nog vragen naar aanleiding van bovenstaande punten, of misschien iets anders dat je bent tegengekomen op het gebied van SEO? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij denken graag met je mee!

Benieuwd naar de trends en ontwikkelingen van vorige maand? Lees hier het SEO nieuws van oktober! Vergeet je niet in te schrijven voor de nieuwsbericht om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van SEO.

Schrijf je in voor de SEO nieuwsbrief

* indicates required
Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl