SEO update

SEO nieuws oktober

Het is weer hoog tijd voor een SEO update! Wat valt er allemaal op deze maand? We zien dat Google flink aan het testen is met nieuwe functies. Daarnaast zijn er diverse documenten gedeeld die ons handvatten bieden bij het optimaliseren voor de zoekresultaten. Hieronder een overzicht van de laatste ontwikkelingen. Veel leesplezier!

Google test met nieuwe functies in Chrome

Google Chrome is momenteel bezig met het testen van de nieuwe ‘side search’ functie. Deze functie maakt het eenvoudiger voor de gebruiker om zoekresultaten te vergelijken op één browserpagina. Door een nieuw zijpaneel kunnen gebruikers tegelijkertijd zowel een landingspagina als de zoekresultaten bekijken. Het zijpaneel maakt het mogelijk een pagina in het hoofd browservenster te blijven bekijken, waardoor de gebruiker niet heen en weer hoeft te navigeren tussen verschillende tabbladen en daardoor ook niet het risico loopt zoekresultaten te verliezen.

Door de side search functie wordt het vergelijken van en switchen tussen landingspagina’s dus gemakkelijker. Wat daarom belangrijk is om in de gaten te houden is het feit dat deze functie ervoor kan gaan zorgen dat de bounce rates hoger worden en gebruikers eerder op een pagina van de concurrent belanden.

Naast Google side search test Google ook nog een andere functie, namelijk ‘Journeys’.Deze functie clustert de browsegeschiedenis van de gebruiker onder gemeenschappelijke onderwerpen en geeft relevante zoeksuggesties per onderwerp. Zo wordt navigeren in de browsegeschiedenis een stuk eenvoudiger voor gebruikers. Wat deze experimenten ons duidelijk maken, is dat Google probeert steeds meer zoekopdrachten in te sluiten in Google. Dit alles kan leiden tot meer bezoekers op uw website.

Verschil in data in Google Search Console

Niet alles in Search Console loopt gelijk. Krijg je in Search Console bij het coverage report de melding dat je pagina’s niet zijn geïndexeerd, maar geeft de pagina wel aan dat hij is geïndexeerd als je hem controleert? Dat kan. Niet alle systemen van search console lopen gelijk. In deze twitterfeed gaat Google hierop verder in.

Meta titels worden aangepast door Google

Meta titels worden aangepast door Google

Meta titels blijven een speeltuin voor Google. Te pas en te onpas worden titels aangepast om zo “beter” te presteren. We zien dat dit de afgelopen periode flink is toegenomen. Om ervoor te zorgen dat je titels getoond worden zoals jij voor ogen hebt, heeft Google haar aanbevelingen voor het maken van de beste meta titels geüpdatet. Helaas biedt Google geen garantie voor het tonen van je opgegeven meta titel. Lees hier meer over de aanbevelingen van Google

Tips van Google voor E-commerce partijen

E-commerce site? Google helpt. Verkeer krijgen naar een e-commerce site doe je niet alleen met paid media. Ook organisch kun je veel verkeer binnenhalen door je bewust te zijn van hoe en waar jouw producten (organisch) getoond worden. Speciaal voor e-commerce sites heeft Google hiervoor een nieuwe, heel interessante “best practices” sectie geopend.

Google Search On evenement

Tijdens het het Google Search On evenement heeft Google diverse aanpassingen gepresenteerd die invloed gaan hebben op de zoekresultaten. Zo gaan diverse zoekopdrachten voorzien worden van grotere afbeeldingen en wordt het makkelijker om in- of uit te zoomen op een onderwerp met ‘Things to know functie’. Lees hier de Google update met visuals van de nieuwe functies.

 

Vragen? Wij helpen jou graag!

Heb je nog vragen naar aanleiding van deze update, of misschien over iets anders dat je bent tegengekomen op het gebied van SEO? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij denken graag met je mee!

Schrijf je in voor de SEO nieuwsbrief

* indicates required
Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl


Welkom.
Vanaf november is Searchresult veranderd in Springbok.
Nieuwsgierig?