SEO nieuws oktober

SEO nieuws oktober

De herfst is begonnen, het is vroeger donker en met een beetje pech staat er ook weer een nieuwe lockdown voor de deur. Het zijn niet de beste vooruitzichten, maar laten we proberen om er met z’n allen het beste van te maken en, niet geheel onbelangrijk, gezond te blijven! 

Vanuit ons thuiskantoor presenteren wij jullie wederom de laatste SEO ontwikkelingen. Zo heeft Google de functie om indexering aan te vragen in Google Search Console tijdelijk uitgeschakeld en zijn er nieuwe mogelijkheden door de komst van Web Stories. Daarnaast heeft Google wat problemen met het indexeren van pagina’s.  

“Request Indexing” in Search Console uitgeschakeld 

Het is momenteel niet mogelijk om in Google Search Console indexering voor een URL aan te vragen. Deze functie wordt vaak gebruikt wanneer er nieuwe pagina’s worden gepubliceerd of aanpassingen worden doorgevoerd op een pagina. Met een aanvraag tot indexering verzoek je Google om bij een bezoek aan je site in ieder geval deze URL mee te nemen. Hiermee versnel je de indexatie van nieuwe content.

Google heeft aangeven dat het tijdelijk uitschakelen van deze functie nodig is voor een aantal aanpassingen in de infrastructuur. In onderstaande tweet van Google staat dat de functie ergens in de komende weken weer beschikbaar zal zijn. 14 oktober is de functie uitgeschakeld en deze is tot op heden nog niet beschikbaar.  

Request Indexing tweet

Dit betekent niet dat Google nieuwe pagina’s of aanpassingen in de content niet indexeert. We kunnen op dit moment alleen niet aangeven wanneer er iets is veranderd. Het up-to-date houden van je sitemap is altijd belangrijk, maar nu zeker. Via de sitemap kunnen de Googlebots de URL’s namelijk vinden en indexeren. 

Web stories zijn nu beschikbaar  

Google heeft Web Stories toegevoegd in Google Discover en Google Search. Dit betekent dat er een nieuwe manier is om content visueel weer te geven voor je bezoekers.

Google web stories

Wat zijn Web Stories? 

Web Stories zijn vergelijkbaar met de verhaal-functie (story) op Instagram en Facebook. Via Web Stories is het mogelijk om afbeeldingen, video’s en tekst te combineren tot een interactief verhaal. Net zoals bij Instagram klik je in de verhalen rechts om naar de volgende te gaan en links om weer terug te gaan. Daarbij is het mogelijk om verschillende attributen in de Web Stories op te nemen, zoals een link. Het verschil met Instagram en Web Stories is dat WS voor onbepaalde tijd aan kunnen staan, waar de stories op Instagram slechts 24 uur live staan. 

Het is interessant om te zien dat Google deze functie overneemt die veel op social media platformen wordt gebruikt. De gebruiker is gewend om informatie in de vorm van een carrousel te ontvangen. Daarnaast is ideaal voor smartphone gebruikers, waar Google de laatste jaren meer opstuurt. Op dit moment zien we nog weinig Web Stories in de zoekresultaten, maar het zal niet lang duren voordat bedrijven hiermee aan de slag gaan. 

Hoe maak je een Web Story? 

Ook hier heeft Google aan gedacht. In samenwerking met WordPress is er een plugin ontwikkeld waarmee je binnen enkele minuten Web Stories kunt maken. Er zijn verschillende tools waar je gebruik van kunt maken zoals Web Story editor, MakeStories en NewsroomAI

Werk je niet met WordPress maar met een ander CMS? Niet getreurd, ook dan is het mogelijk om Web Stories te implementeren. Helaas gaat dat niet zo eenvoudig als het installeren van een plugin, er zal namelijk het een en ander gecodeerd moeten worden. Op de amp.dev website vind je hiervoor de nodige informatie. Daar vind je ook verschillende voorbeelden van Web Stories zoals The Amazon gold rush

Check hier de handleiding van Google om je Web Stories in de zoekresultaten te krijgen.

Google Podcasts Manager 

Podcasts zijn razend populair en schieten als paddenstoelen uit de grond. Ook Google weet dit en heeft al een tijdje haar eigen platform “Google Podcasts”, waar je naar je favoriete podcasts kunt luisteren. 

Google podcast resultaten

Wat is er nieuw? Google heeft een tool gelanceerd genaamd Google Podcasts Manager. Via deze tool kunnen podcast-makers zien hoe goed ze presteren in de zoekresultaten van Google. 

Je kunt het vergelijken met Google Search Console. Zo kun je het aantal klikken en vertoningen zien dat wordt gerealiseerd via de Google Podcast resultaten. Daarnaast krijg je inzicht in de zoektermen die worden gebruikt. Maar dat is niet alles! Je kunt per aflevering tot op de seconde zien wanneer luisteraars afhaken en via welke apparaten ze luisteren. Genoeg reden om je podcast te claimen

Indexering problemen bij Google 

In het begin van oktober heeft Google bevestigd dat zij met twee problemen te maken heeft gehad. Het eerste probleem dat werd opgemerkt had te maken met het mobiel indexeren van pagina’s. Binnen de SEO-community merkten mensen dat er pagina’s uit de resultaten verdwijnden. Na een paar dagen hard werken heeft Google het probleem bij 99% van de gevallen opgelost. 

Het tweede probleem had te maken met canonicals. Dit had invloed op de manier waarop Google omgaat met dubbele content. Zo werd bij verschillende zoekresultaten niet de originele URL getoond, maar werden pagina’s getoond die de content hadden gekopieerd. Dit had effect op ongeveer 0,02% van de zoekindex. Hier heeft Google 55% weten op te lossen.   

SEO tips van de maand: begin nu met je pagina’s voor de feestdagen 

Ook al is het nog geen december, het is toch verstandig om alvast een pagina voor de feestdagen te creëren. Voordat de content is geschreven en de pagina live staat ben je zo een week verder. Daarnaast heeft Google, zoals jullie weten, tijd nodig om een pagina te indexeren en evalueren. Daarom kun je maar beter op tijd beginnen.

Vergeet in dit verhaal Black Friday en Cyber Monday niet. We zien dat consumenten in deze periode enorm veel zoeken op black friday ‘product/merk’ om zo de beste deals te vinden. Zo werd er vorig jaar in november 33.100 keer gezocht op black friday nike. Benieuwd welke zoektermen interessant zijn voor jou? Wij brengen het graag voor je in kaart!   

Don’t be a stranger!

Heb je nog vragen naar aanleiding van bovenstaande punten, of misschien iets anders dat je bent tegengekomen op het gebied van SEO? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij denken graag met je mee!

Benieuwd naar de trends en ontwikkelingen van vorige maand? Lees hier het SEO nieuws van september! Vergeet je niet in te schrijven  voor de nieuwsbericht om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van SEO.

Schrijf je in voor de SEO nieuwsbrief

* indicates required
Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl