marketplacesblog

SEO optimalisatie op marketplaces

Marketplaces maken gebruik van een algoritme dat bepaalt welke ‘seller’ bovenaan staat in de zoekresultaten. Net zoals in Google het geval is, houden deze algoritmes rekening met diverse factoren die bepalen welke positie verkregen wordt. In deze blog gaan we dieper in op SEO voor marketplaces en geven we tips en tricks voor een gedegen SEO strategie.

Veranderende customer journey

Sinds 2018 is Amazon wereldwijd de meest populaire plek om naar producten te zoeken. De customer journey begint dus steeds vaker niet in zoekmachines, zoals Google.
Uit onderzoek blijkt dat 74 procent van de zoekopdrachten reeds op een online marketplace plaatsvinden. Aanwezigheid en hoge rankings op marketplaces worden dan ook steeds belangrijker.

seomarketplaces

Betaalde vs. organische zoekresultaten

Binnen marketplaces onderscheiden we betaalde- en organische zoekresultaten. Door middel van advertenties kunnen sellers hoge posities ‘kopen’. Dit doen zij door te bieden per klik. Via een veilingmodel wordt er bepaald wie er bovenaan komt. Deze posities zijn te herkennen aan het label ‘Gesponsord’.

seomarketplaces

Betaalde resultaten                                                                      Organische resultaten

Naast de betaalde resultaten, zijn er ook onbetaalde resultaten. Deze worden ook wel organische resultaten genoemd. Dit omdat deze posities organisch behaald worden; zonder betaling per klik. In de volgende alinea gaan we verder in op de specifieke SEO werking op marketplaces.

Hoe werkt SEO?

Binnen een marktplaats staat alles in het teken van service en prestaties. Sellers moeten hard werken om topposities te veroveren binnen de zoekresultaten. De weg naar deze gewilde topnoteringen is lang. Echter zal de inzet zich dubbel en dwars uitbetalen, als de topnoteringen eenmaal behaald worden.

Algoritme

Amazon maakt gebruik van het bekende ‘A9 algoritme’. Dit algoritme bepaalt in enkele seconden de zoekresultaten voor een zoekopdracht. In grote lijnen bepaalt Amazon de listing op basis van:

  • Relevantie van het product door zoekwoorden of zoekwoordcombinaties.
  • Voorgaande voorkeuren en het gedrag van bezoekers.
  • Het aantal eerdere verkopen van een specifiek product .

Als seller heb je invloed op de SEO inrichting van je product listings, inclusief zoekwoorden. De standaard SEO-elementen zoals de titel, de omschrijving en de bullet points zijn uitstekend te optimaliseren. Echter zal de praktijk uitwijzen dat perfect geoptimaliseerde pagina’s niet direct zorgen voor topposities. 

Uit onderzoek blijkt dat nieuwe listings die geoptimaliseerd worden en tegelijkertijd nog geen verkopen en/of reviews hebben, nooit hoger ranken dan pagina vijf. Producten met twee reviews bereiken pagina twee en producten met tien reviews of meer, komen op de eerste pagina. Marketplaces geven dus meer waarde aan service en prestaties dan aan keywords. Het is een kwestie van de juiste combinatie vinden! 

Bol.com baseert zoekresultaten uiteraard ook op basis van een algoritme. Echter, er is vrij weinig bekend over de exacte werking. We kunnen aannemen dat Bol.com ook de nadruk legt op verkopen en prestaties ten opzichte van keywords en optimalisaties. 

Welke onderdelen kun je zelf optimaliseren?

Producttitel

Zorg ervoor dat de belangrijkste keywords in de producttitel staan en probeer deze zo relevant en onderscheidend mogelijk te maken. Zet bijvoorbeeld belangrijke opties of eigenschappen in de titel, zoals kleur, type, maat, et cetera. Houd het relevant en voorkom keyword stuffing. Leesbaarheid en relevantie zijn erg belangrijk. 

Tip: er zijn verschillende tools beschikbaar die zoekvolumes en trends kunnen onderzoeken  door middel van een zoekwoordenonderzoek. De bekendste tools zijn Helium10, Junglescout en Keywordtool.io.  

seomarketplaces

seomarketplacesBulletpoints

Bol.com heeft geen bulletpoints, maar op Amazon zijn deze wel aanwezig. In totaal kan men hier vijf bulletpoints toevoegen. Zorg ervoor dat je ook hier relevante keywords opneemt en de tekst goed leesbaar houdt. Laat USP’s en belangrijke eigenschappen goed naar voren komen. Zie onderstaand voorbeeld van goed geoptimaliseerde bulletpoints. 

Productomschrijving

Uiteraard is het mogelijk om een uitgebreide productomschrijving toe te voegen. Op Amazon wordt deze vrij laag op de pagina’s getoond. Op Bol.com staat de omschrijving juist hoog op de pagina. 

Tip: gebruik bijv. https://word2cleanhtml.com/ voor de opmaak in html.

 

Als een merk officieel geregistreerd is, kan je gebruik maken van A+ content. Dit is een opgemaakte beschrijving voor een product, zoals te zien in onderstaand voorbeeld. 

seomarketplaces

Voorbeeld A+ content in Amazon

seomarketplaces

Afbeeldingen

Veruit het belangrijkste is de kwaliteit van de afbeeldingen. Voeg minimaal vijf foto’s toe en kies altijd voor foto’s van hoge kwaliteit. Amazon heeft richtlijnen opgesteld met de afbeeldingspecificaties die het beste werken. Voor wat betreft de bestandsnaam, is het aan te raden om de ASIN code toe te voegen. Keywords worden gestript.

Tip: voeg minimaal vijf foto’s toe en bewerk deze met USP’s, eigenschappen, toepassingen en ga zo maar door. Zie onderstaande afbeelding voor een voorbeeld.

Backend keywords

Amazon heeft de optie om zoekwoorden toe te voegen per product. Het is een must om hier géén herhalende keywords in te zetten. Dit veld is een mooie gelegenheid om bijvoorbeeld synoniemen toe te voegen of bepaalde woorden die nog niet in de tekst staan, maar wel belangrijk zijn voor jouw product. 

Productattributen

Consumenten filteren veel op marketplaces en daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk productattributen toe te voegen. Op deze manier kan het algoritme van de marketplace een product goed matchen met een zoekopdracht. 

Welke onderdelen kun je beperkt optimaliseren?

Naast de voorgenoemde onderdelen spelen sales, conversieratio’s en reviews een belangrijke rol in de bepaling van organische ranking. Deze factoren kun je beperkt beïnvloeden en zijn voornamelijk in de startfase lastig te optimaliseren.

Tip: Amazon en Bol.com sturen klanten automatisch een verzoek tot het reviewen van een product. Dit hoef je dus niet zelf te doen. Sterker nog, doe dit liever niet om irritatie bij de klant te voorkomen. Met jouw extra verzoek krijgt de klant er namelijk twee.

Relevante voorbeelden

Benieuwd hoe die organische optimalisatie er in de praktijk nu eigenlijk uit ziet? Bekijk dan onderstaande twee voorbeelden van Amazon.de en Bol.com eens. 

seomarketplaces

seomarketplaces

seomarketplaces

Conclusie

Organische rankings in marketplaces zijn afhankelijk van verschillende factoren. Een deel van deze factoren heb je zelf onder controle. Denk hierbij aan de title, de description, de keywords en ga zo maar door. Het andere deel heb je slechts deels onder controle. Het gaat hier om de verzending, de reviews, de prestaties en de conversies.  

Vooral in de beginperiode is het hard werken om organisch goed te ranken. Het is daarom aan te raden om vanaf de start ook PPC in te zetten. Hierdoor komen de eerste sales op gang en verbeteren indirect organische rankings binnen marketplaces.  

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van Marketplaces? Neem dan contact op met onze experts. 

Lees ook: Adverteren op Amazon – wat zijn de mogelijkheden

Meer lezen van Searchresult? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Eric-Jan Dijks

Marketplaces Specialist

e.dijks@searchresult.nl