Social media 2020, Gen Z & TikTok

Dan weer in Berlijn, deze week in San Francisco en vorige week in London. Met Searchresult kom je nog eens ergens.

Afgelopen week (London) stond in het teken van Social Media Week 2019. Twee dagen inspiratiesessies, kennisdelen en netwerken met andere social professionals. Met 104 sprekers en zo’n 75 kennissessies en roundtables kwam je ogen en oren tekort.

Vandaar, of je er nu bij was, of niet, hier een broodnodige samenvatting van de wat ons betreft meest relevante hoogtepunten.

2020

Een boeiende sessie was ‘Think forward 2020: the social trends brands need to know’. Social media heeft innovatie en online creativiteit in een stroomversnelling gebracht, maar er is ook een keerzijde.

Neem Fire Festival, het zou een werelds festival worden, volgens de influencers. Velen geloofden wat er op social media gedeeld werd, betaalden duizenden dollars, maar het meest luxe Caribische feest aller tijden ooit pakte net even wat anders uit.

Meest luxe lunches aller tijden ooit included

En, over verleiding gesproken, hij was even leuk toch, die Face App die je tientallen jaren ouder maakt? Maar brak die niet in op onze privacy en wat doen de makers ervan vandaag met onze ‘gevoelige’ data?

Het zijn slechts twee voorbeelden. In de afgelopen jaren hebben we genoeg gevaren van social media kunnen zien. In 2020 moet het anders.

Vinden ook de platformen zelf, die serieus nadenken over het sociaal veiliger maken van hun business. Zo verwijdert Instagram likes als prominente component, en neemt Twitter maatregelen rondom advertenties en politiek.

En dat is pas het begin. In steekwoorden samengevat ziet de wereld er straks meer zo uit:

  • Added value: merken geven digitale content en creaties meer uit handen, en bieden een podium aan contentcreators.
  • Social self-care wordt de norm.
  • Influencers beware: mensen krijgen steeds meer argwaan richting de grote influencers. Wanneer ze niet oppassen is de schade (spot & boycot) aanzienlijk.
  • Overt privacy: privacyregels worden niet langer verstopt in dikke policies.
  • Running commentary; verhalen vormen zich steeds vaker gaandeweg.

 
Waar bedrijven in de 20e eeuw nog konden vertrouwen op eenrichtingsverkeer, ‘koop mijn merk’, moeten ze nu moeite doen om de conversatie aan te gaan.

Technology based, human driven

Om iets van regie terug te winnen, doen bedrijven als Danone steeds vaker aan ‘social trend prediction for trendsetting’ om in te spelen op trends en om ‘tomorrows ingredients’* voor productontwikkeling te ontdekken.

Overigens leuk om bij Danone de overeenkomsten met Adeptiv (technology based, human driven) te zien.

*En Ashwagandha, dat wordt het helemaal.

Generatie Z

De tweede dag stond voornamelijk in het teken van generatie Z*. Gen Z is sinds 2019 officieel in aantallen de grootste generatie. Wist je dat 97% van deze generatie een smartphone bezit? En dat zij gemiddeld 4,5 uur per dag op hun smartphone zitten?

* Geboren tussen 1995 en 2010.

Voor veel marketeers is het een uitdaging om deze doelgroep te bereiken. Zo niet voor TikTok; hét medium waar deze generatie zich bevindt.

TikTok was naar het event gekomen om hun succes te delen: 11.5 miljoen maandelijkse videoviews, gemiddeld wordt er per dag 53 minuten besteed op TikTok, en wordt de app zo’n 11 keer per dag geopend.

34% van de UK gebruikers is dagelijks 1 uur bezig met het maken van een korte video

Het platform heeft inmiddels nauwe samenwerkingen met platenlabels, omdat zij een correlatie zien tussen populariteit en TikTok. Lewis Capaldi van Someone you loved is hier het grote voorbeeld van.

TikTok wil dé kampioen worden in authenticiteit, creativiteit en self-expression. Daar helpen ze gebruikers graag bij, met tips voor bedrijven over dat het een ronduit slechte strategie is om een TV-commercial te croppen naar verticaal.

En dat je beter écht nieuwe en snackable content moet creëren als je wil scoren.

can I has attention please

 

Meer TikTok-tips:

  • Onthoud dat het een 100% geluid-aan omgeving is, in tegenstelling tot andere socialmediakanalen.
  • Gebruik interactieve features om engagement te creëren bij je doelgroep.
  • Identificeer culturele trends en zorg dat je merk daar op een originele manier op inspeelt.
  • Probeer niet om perfect te zijn, Flawless isn’t cool.
  • Werk samen met content creators, zij kennen het platform en zijn authentiek.
  • Zorg dat je een sterke call to action hebt.
  • Focus je niet op volgaantallen, maar op uniekheid.


Content

Tot slot, net als TikTok benadrukt ook Instagram nogmaals dat het belangrijk is dat je content op de juiste manier/formaten maakt, per kanaal. Als 82% van de smartphonegebruikers de smartphone enkel verticaal vasthoudt: zorg je ervoor dat je je video’s ook verticaal opneemt.

Doen.

It’s time to shine!

Vera Tielemans

Social Media Specialist

v.tielemans@searchresult.nl