Alle spammers zeggen ja tegen DM en A

SPAM ondanks stickers of adblockers

Ondanks de NEE/NEE-sticker op de brievenbus blijven consumenten reclame-uitingen (DM’s) ontvangen van organisaties als loterijen en goede doelen. Omdat het om geadresseerde post gaat, werkt de ‘adblocker’ op de brievenbus niet.

Wat zijn parallellen met online opt-ins & emails (EDM’s)?

Wat kunnen we leren van de offline wereld? Bijvoorbeeld om te voorkomen dat we online de plank misslaan, zoals beschreven in dit onderzoek van de consumentenbond (mei 2019), waarin staat dat geadresseerde reclamepost enorm veel irritatie opwekt.

 

Wel geadresseerde cookies, geen ongeadresseerde reclame

De cookiemelding op een website vormt een digitaal equivalent van een NEE/JA-sticker. Met net even een andere werking. 

Op het moment dat je online geen 3rd party tracking (marketing)cookies accepteert, kun je ook geen ‘geadresseerde’ (gepersonaliseerde) online reclame ontvangen. Dat wil niet zeggen dat je totaal geen reclame meer ziet van de desbetreffende adverteerders.

Je ontvangt waarschijnlijk, van dezelfde adverteerder, namelijk alsnog een algemene, niet relevante, ongetargete online uiting op bijvoorbeeld sites als Nu.nl.

Offline is het juist andersom. Bij NEE, krijg je helemaal geen ongeadresseerd drukwerk meer binnen, maar waarschijnlijk nog wel getarget (geadresseerd) drukwerk. Je zegt, helaas zonder precies dat te zeggen, in feite: “ik wil geen waste; ik wil alleen maar persoonlijke advertenties in mijn brievenbus.”

Kortom; de ‘nee’ & ‘ja’ hebben een tegenovergestelde betekenis bij de vergelijking met online. Maar wat wil de consument: geen persoonlijke ads (online) of juist persoonlijke advertenties (post)?

1: Geen van beide offline: Tape voor brievenbus.
Er is (nog) geen sticker met “NEE, ook geen geadresseerd reclamedrukwerk”. Of “ik wil helemaal geen reclame”. De 100% adblocker voor brievenbussen (anders dan tape) moet nog ontwikkeld worden.

Er zijn wel initiatieven vanuit de 2e kamer die verder willen gaan dan de NEE/NEE-sticker, bijvoorbeeld met een totaalverbod op geadresseerde post via een Opt-in-systeem. Een soort Bel-me-niet-register voor post. Dat voorstel vindt alleen nog geen meerderheid in de kamer.

2: Geen van beide online: Online adblocker: NEE/NEE/NEE-sticker
De ad-blocker is de overtreffende trap van initiatieven als ccokiemeldingen. Gelukkig voor online, stagneert de installatie van adblockers (maar juich niet te vroeg). Toch vormen de  adblockers in combinatie met de AVG-regelgeving een aardverschuiving in hoe we internet afnemen.

Al jaren installeren consumenten hun digitale NEE/NEE/NEE-stickers, met in 2015 een enorme piek (Year on Year stijging van 41%). Met de adblocker als digitale brievenbustape, die ironisch genoeg dan weer niet werkt tegen reclame-emails.

Okay, waarom ontvang ik eigenlijk deze geadresseerde post?

Bedrijven waar je klant van bent (geweest) mogen volgens de telecommunicatiewet geadresseerde post versturen. Zo steun ik een aantal goede doelen, die steeds meer donaties van mij vragen. Tijdens het lid worden, heb ik toestemming gegeven voor dit soort geadresseerde post.

Je bent zelf uiteindelijk toch echt verantwoordelijk.

Online werkt dat identiek. Zodra je een ‘nieuwsbrief’ box hebt aangevinkt, of akkoord bent met de cookies, stromen de e-mails binnen samen met gepersonaliseerde ads.

Post blijft hoe dan ook een belangrijk kanaal, DM’s zullen niet verminderen

Een van de adverteerders (postcodeloterij) geeft in haar reactie op het consumentenbondonderzoek al aan, ondanks de negatieve signalen, niet te stoppen. Mensen die niet reageren op post, ontvangen wel minder post, maar het blijft een te belangrijk kanaal voor de loterij.

Klinkt niet klantvriendelijk, maar is eigenlijk wel logisch. En tja, je hebt zelf toestemming gegeven tijdens het lid worden om jouw adresgegevens te gebruiken voor geadresseerde post. Als je geen mails of post wilt ontvangen, meld je jezelf toch gewoon af?

Afmelden: online makkelijk, maar waar is de ‘Unsubscribe button’ voor post?

Het is over het algemeen vrij gemakkelijk om jezelf online af te melden van ongewenste online (reclame) mailings. Elke mailbox of mail biedt tegenwoordig de functie om jezelf uit te schrijven.

Ik vroeg me af of dat net zo makkelijk was bij fysieke post. En dat is het. Er bestaan diverse opties om jezelf af te melden van deze geadresseerde post. Eén zoekopdracht op ‘afmelden postcode loterij’ leverde mij direct het juiste resultaat op.

Bovendien zijn er initiatieven zoals Postfilter.nl. Daarmee ben je vijf jaar lang van alle geadresseerde post af.

Take control

In principe hoeft niemand zich nog te storen aan reclame op de deurmat, of ads op je scherm. Je hebt steeds meer grip op wat voor uitingen je wel of niet ontvangt. Waarbij je online zelfs nog wat sterker in je schoenen staat.

Ja, nee, maar…

inderdaad, we zijn er nog niet helemaal. Als je wel nagenoeg gratis internet met passende aanbiedingen wil hebben in plaats van geen of generieke ads, dan is een groot nadeel online dat je op iedere site telkens weer (hallo NPO) opnieuw die stickers moet plakken.

Daar moet toch iets op te bedenken zijn. Ja toch? Ja.

Thijs Lamers

Strateeg & Head of Media

t.lamers@searchresult.nl