Marginale CPA

SQL gebruiken voor SEO: data uit verschillende bronnen koppelen voor nieuwe inzichten

Als SEO-specialist en online marketeer maak je gebruik van talloze tools voor analyses en rapportages, zoals: Google Search Console, Google Analytics, Screaming Frog, SEMrush, Ahrefs en Search Metrics. Of wat dacht je van bruikbare inzichten uit Google Ads? Al deze databronnen kunnen gebundeld worden door middel van SQL en BigQuery. In dit blog lees je een aantal praktische voorbeelden om data te bundelen en tot nieuwe inzichten te komen om in te zetten voor SEO.

Data uit verschillende bronnen samenvoegen

Google BigQuery is het platform waar diverse databronnen gebundeld kunnen worden. Via DataStudio kunnen deze inzichten en analyses gevisualiseerd worden. BigQuery maakt het mogelijk om via SQL (of Python) bepaalde metrics uit de ene databron te koppelen met de dimensie uit de andere.

 

Door middel van JOIN queries kunnen de metrics uit Google Analytics of Google Ads samengevoegd worden in een tabel met de dimensie uit Google Search Console. Andersom kan natuurlijk ook. Door de data van deze tools te combineren kunnen diepere analyses gemaakt worden om tot relevantere inzichten te komen. Vervolgens kunnen deze kansen omgezet worden in optimalisaties die jou helpen hoger te ranken in Google. Hier volgen enkele voorbeelden die het mogelijk maken om de data puzzel voor SEO te leggen.

Search Console aanvullen vanuit Google Analytics

Omzet data en Search Console

Google Search Console is één van de beste SEO Tools en een must voor rapportages. Wat alleen jammer is aan Search Console is dat je daar geen omzetdata ziet. SEO beoordelen we op het verkeer naar een website. Wil je toch de waarde weten van het verkeer? Dan is deze data wel beschikbaar in Google Analytics. Door middel van een koppeling in BigQuery tussen Google Analytics en Google Search Console is het mogelijk om deze data te combineren. 

De waarde van het bouwen aan een linkprofiel: wat leveren nieuwe links op?

Als je geen Ahrefs gebruikt en je toch wil inzien wat de correlatie tussen nieuwe links en de toename van verkeer is, kun je ook de gratis tools Search Console en Analytics gebruiken. Search Console laat data zien van alle externe links en via Google Analytics beschik je over de data van websitebezoekers. Door deze data te combineren kun je nieuwe links en de toename van verkeer van een pagina met elkaar vergelijken. Waterdicht zal deze vergelijking nooit zijn omdat de toename van verkeer ook door andere zaken beïnvloed kan worden. Toch is het een combinatie van databronnen die interessant is.

 

Correlaties tussen content en nieuwe bezoekers

Content = king. Een interessante analyse is de waarde van je content te correleren aan nieuwe gebruikers. Je kunt bijvoorbeeld een vergelijking maken of pagina’s met meer dan 1.000 woorden meer of minder bezoekers aantrekken dan pagina’s met 500 woorden. Ook kun je herleiden of nieuwe content leidt tot nieuwe bezoekers. Je kunt in Google Search Console zien hoeveel nieuwe bezoekers je hebt aangetrokken met het nieuwe blog, maar de uitsplitsing in nieuwe of terugkerende bezoekers is niet inzichtelijk. Dit kan wel in Google Analytics, maar hier zie je de positie van de pagina niet. Door een koppeling te maken en met een SQL-query kunnen deze posities worden toegevoegd.

Correlaties tussen Google Search Console (SEO) en Google Ads (SEA).

Naast data uit Google Analytics te koppelen, kan het ook erg interessant zijn om gebruik te maken van de data uit paid advertising. Hier kunnen SEO-specialisten en SEA-specialisten elkaar aanvullen en volgt synergie tussen de twee search kanalen.

Hoog converterende SEA-keywords met slechte SEO-rankings

Uiteindelijk draait het om keiharde conversies. Kijk eens naar de keywords in Google Ads die een hoog conversieratio hebben. Dit zijn waarschijnlijk populaire producten of categorieën. Je kunt kijken hoe de SEO-performance van de bijbehorende pagina’s is. Zo kun je gericht pagina’s gaan optimaliseren die goed converteren, maar nog niet hoog in Google staan. Als deze pagina’s geoptimaliseerd worden, verhoog je het verkeer. Als het verkeer, zoals uit de data blijkt, goed converteert is dit een waardevolle pagina om te optimaliseren.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           
Kwaliteitsscore van Google Ads vergelijken met SEO-rankings

Google Ads geeft de kwaliteitsscore per advertentie of zoekwoord aan. Deze kwaliteitsscore geeft de relevantie van de landingspagina. Maar hebben de zoekwoorden met een hoge kwaliteitsscore ook een hoge SEO-ranking? SEO-specialisten kijken natuurlijk veel dieper naar optimalisaties van een pagina, die ook als landingspagina in een advertentie gebruikt kan worden. Je kunt een test opzetten om de landingspagina’s met een lage kwaliteitsscore en lage SEO-ranking te optimaliseren om te kijken of de kwaliteitsscore verbetert. 

Oneindige mogelijkheden

Dit zijn enkele voorbeelden van analyses die je kunt maken door SQL en BigQuery in te zetten voor SEO. Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden om databronnen te koppelen om de SEO-prestaties naar een hoger niveau te tillen. Benieuwd wat er nog meer mogelijk is? Neem dan contact op met info@searchresult.nl of bel 073-3035999.

Meer lezen van Searchresult? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Leon van Essen

SEO specialist

l.vanessen@searchresult.nl