SR Weekly Wrap-up #12 – Appie goes to China

De week dat Marty McFly terug zou komen en Google verzuimde het logo aan te passen. Gelukkig lekten ze wel hun eigen time travel plannen (pdf). De week ook dat wij erachter kwamen dat we wrap-up-technisch een mijlpaal hebben gemist. Op 8 oktober al liet Google namelijk weten dat er inmiddels wereldwijd meer mobile searches dan desktop searches zijn. 

Snel een andere mijlpaal dan: YouTube start met een abonnementsmodel. Met ongelimiteerd muziek luisteren, caching van je video’s  en nog wat leuke extra’s bindt Google de strijd aan met Spotify en wellicht zelfs Netflix.

China en Baidu

Wij hadden Alibaba al ontdekt, en de Chinese consument heeft nu Albert Heijn ontdekt. Vooral als supermarkt voor veilige babymelkpoeder en andere schandaalvrije producten. Albert Heijn opende in reactie een ‘eigen’ webwinkel op het Tmall-platform en betreedt dus actief de Chinese markt. Tijd voor Appie om deze Baidu SEO guide door te lezen.

Bots taking over

Robots zijn hot. Ze kunnen inmiddels traplopen en maken ons huis schoon. In China is er zelfs al een familierobot. Bots, zonder ro…, zijn minstens zo interessant. Geen bewegende delen, maar algoritmes. Ben Brown, directeur van softwarebedrijf XOXCO lanceerde deze week Howdy, de digitale collega op het populaire Slack-platform.

Howdy kan meetings organiseren, contact leggen met je andere collega’s en de vragen stellen over zaken die je moet weten voor je dagelijkse of wekelijkse update. En dat doet de bot op ‘menselijke’ manier. Leuke en handige gimmick, en vooral een kijkje in waar we in rap tempo naartoe gaan. Luister ook naar de SoundCloud:

Calculated metrics in Google Analytics

Tot besluit nog wat praktische tips? Sinds deze week zou iedereen met Google Analytics de mogelijkheid moeten hebben om calculated metrics te maken in Google Analytics. De feature was er al even voor premium klanten, en is nu dus breed uitgerold. Dat werd ook wel tijd, want Adobe Omniture bood deze optie al erg lang aan.

Met de nieuwe feature kun je bijvoorbeeld de volgende metrics automatisch door Google laten berekenen:

  • Aanmeldingen min opzeggingen (handig voor abonnementsvormen)
  • Gemiddeld aantal sessies per gebruiker
  • Gemiddeld aantal pageviews per gebruiker
  • Bepaalde goals samenvoegen

Alright, of all right, dat was hem weer voor deze week. Wrap-up nieuwe stijl (vergelijk met de oude stijl?). Beter, of niet? Laat het weten!

Up de hoogte blijven van alle nieuwtjes? Schrijf je dan in de rechterkolom in voor onze nieuwsbrief of volg ons op Twitter.

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl