Test je landingpagina in AdWords

Stel je handelt in fibbits. Deze fibbits verkoop je via je website.

Om de verkoop te stimuleren, zet je als marketingtool AdWords in.

Als bezoekers op je advertentie klikken, komen ze op een overzichtspagina.

Je geeft per maand € 100 uit aan AdWords, en realiseert hier 3 conversies mee.

Dit betekent dat elke conversie € 33 heeft gekost (kosten per conversie = kosten gedeeld door conversies).

Maar je denkt dat dit beter kan.

Je hebt een paar ideeën en besluit die te gaan testen op je landingspagina’s.

Op onderstaande wijze kun je dit heel eenvoudig doen: Binnen een AdWords-groep kun je twee EXACT dezelfde advertenties maken, met verschillende destination url’s.

Je maakt een nieuwe landingspagina en laat één van de destination url’s hier naartoe gaan.

De destination url van de andere advertentie laat je naar de originele landingspagina gaan.

Door de advertenties 50-50 te laten rouleren zorg je ervoor dat beide landingspagina’s ongeveer evenveel impressies krijgen (afkomstig van dezelfde keywords).

Na een vooraf bepaalde testperiode kijk je welke van de twee landingspagina’s meer conversies heeft gerealiseerd; het origineel of die met jouw ideeën.

De pagina met de meeste conversies is de winnaar.

Door het testen met verschillende landingspagina’s leer je wat beter converteert.

Stel dat in het bovenstaande geval je ideeën leiden tot een verhoging van het aantal conversies van drie naar vijf per € 100.

Dat zorgde ervoor dat de kosten per conversie verbeterden van € 33 naar € 20.

En als fibbit-handelaar is dat…

Jeroen van Eck
Jeroen Van Eck

Senior SEA specialist

j.vaneck@searchresult.nl