The Social Conference 2019

Gisteren, donderdag 21 maart 2019, waren Loes Geerden & Sophie van Laarhoven aanwezig bij The Social Conference. Een dag vol social wetenswaardigheden bij Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Hier Loes’ en Sophies highlights en de gotta-knows!

Hallo

Let’s talk about voice?

Je kunt er bijna niet meer omheen: voice is booming! In Amerika zijn ze al verder, in Nederland moeten we er nog een beetje aan wennen. Volgens Carsten Meijer van VICE heeft nog maar een deel van hun doelgroep een smart speaker: 1% van Gen-Z en 3% van de millennials.

TimNu zijn voice interfaces natuurlijk op meer plekken dan enkel op smart speakers als de Google Home en Alexa te vinden. Neem alleen al Siri.

De 21-jarige Tim van der Wiel, millennial & ondernemer van GoSpooky en Speaky, zoomt vervolgens in op dat voice meer is dan alleen audio. Het draait om gemak en tijdswinst. Uber verkoopt in zijn optiek geen taxiritjes, Uber verkoopt 3 minuten tijdswinst.

Anders bel je wel gewoon een taxi…

talk

Volgens Tim zijn ouderen en de allerjongsten de ‘heavy users’ die we in de gaten moeten houden voor ontwikkelingen in voice. Ouderen omdat die de veelheid aan mogelijkheden en apps vaak nog te moeilijk vinden en dus liever praten met een assistent, en jongeren omdat ze ermee opgegroeid zijn: smart speakers, Siri, auto’s met een assistent.

Martine van der Lee (KLM) had daarna een interessante talk over hoe je met geluid herkenbaar kunt zijn als merk. Ook Tim van GoSpooky gaf aan dat dit superbelangrijk is om te ontwikkelen en testen.

Niet in de laatste plaats omdat de conversational interfaces 100% geautomatiseerd zijn; de echte personal touch (toen KLM begon met automatiseren van messaging was 50% nog steeds ‘ouderwets’ persoonlijk contact) bestaat niet meer.

Een pittige uitdaging, maar, zo stelt Martine gerust: “merken zijn nog volop aan het onderzoeken hoe klanten het platform gebruiken, maar we moeten niet vergeten dat dit andersom ook gebeurt: consumenten zijn ook nog zoekende naar hoe om te gaan met voice.”

In die eerste verkenningen groeit gelukkig ook het begrip dat, hoewel het behoorlijk vloeiend klinkt, voice / conversational marketing niet om échte gesprekken draait. Het is altijd kort, redelijk monoloog en je moet de consument ermee servicen.

Die consument gaat tenslotte niet voor de gezelligheid naar z’n speaker, hij wil gewoon antwoord op zijn vraag aan de assistent. En waar we in traditionele Google searches nog een tiental resultaten te zien krijgen wanneer we een zoekopdracht ingeven, is dit bij voice maar 1 antwoord.

<- Kort, korter… mand! (voor mensen die de video niet kennen, klik hier)

How we went viral like a celebrity sextape

Genoeg gepraat over voice. Tijd voor Ron Simpson, geboren ondernemer en mede-eigenaar van The Avocado Show. Hij opende maart 2017 de deuren van het eerste avocadorestaurant in Europa. Een restaurant dat volledig inzet op Instagrammable mooi opgemaakte bordjes.

Hoe dat zo?

Ron zag hij in Amsterdam steeds meer mono-restaurants: restaurants met één specialisme qua belangrijkste ingrediënt. En er was nog geen avocadorestaurant, terwijl het… supervoedzaam is, superveelzijdig is en… superfotogeniek!

Sexy avocado

Zo ontstond ‘The Avocado Show’. Een totaalconcept, een belofte, een opmaat naar verwachting; een show op je bord.

Met een simpele, zelfgemaakte foto ging hij viral… gedurende drie maanden! Gemiddelde ‘viral’ content gaat amper 48 uur mee. In slechts twee weken had The Avocado Show 100.000 volgers en 212 miljoen views.

Terwijl er op dat moment nog geen restaurant was en de opening ervan ook nog niet gepland was!

Ron: Ik werd gebeld door Google uit Ierland. Door een Jasper die me vertelde dat ik 1,1 miljoen hits had op Google met www.theavocadoshow.com: “Alleen de volgende keer niet vergeten je website eerst online te zetten?! ;)”

Instagram of Instascam

Influencer Marketing is voor sommige bedrijven haast niet meer weg te denken uit hun marketingstrategie. Reden? De cijfers spreken voor zich: alleen al 1 op de 4 millennials heeft ooit een product gekocht op aanraden van een influencer.

Mike Blake-Crawford van Social Chain onderstreept in zijn talk de waarde van influencers. Smartphonegebruikers krijgen volgens Mike ongeveer 4.000 advertenties per dag te zien. Zie daar dan maar eens tussen te komen als merk. Het inzetten van influencers zorgt voor hogere attentiewaarde én meer vertrouwen.

Maar er zit ook een keerzijde aan het succes. Dat Influencer Marketing werkt is bewezen, maar door de populariteit vindt er tegenwoordig ook geregeld fraude plaats. Bij een onderzoek naar fraude onder 10.000 influencers bleek ruim 25% gebruik te maken van bots om engagement en volgers te boosten.

Worse: je kunt voor €4,- al 1.000 comments kopen! Hiermee worden onoplettende bedrijven ‘gescammed’ en besteden ze hun marketingbudget aan influencers die eigenlijk niet zo succesvol zijn als dat ze zich voordoen. Ai.

Het draagt bij aan een uprise in populariteit van micro-influencers (tussen de 10.000 en 100.000 volgers) die in vergelijking een stuk goedkoper zijn en zich beter kunnen presenteren als merkambassadeurs. Net even wat betrouwbaarder, net even wat echter in engagement.

Time to wrap it up

Tot besluit, een veelgenoemd onderwerp tijdens dit event: hoe ga je als bedrijf om met de grote platformen die social media (en heel internet) domineren? Google, Facebook, Amazon; zij bepalen in feite de interactie die jij als bedrijf hebt. Moet je wel afhankelijk willen zijn van zo’n derde partij?

Lastig om daar even in 1 zin antwoord op te geven nu, maar dagvoorzitter Roos van Vugt wist het aardig te vangen: welk medium het ook is, het is uiteindelijk de connectie die social zo mooi maakt!

En daar sluiten we ons natuurlijk volledig bij aan!

Sophie van Laarhoven

Project Manager

s.vanlaarhoven@searchresult.nl