Trends in je AdWords-campagnes ontdekken en gebruiken

Het is al enige tijd mogelijk om verschillende periodes te vergelijken in AdWords.

Maar wat is daar nou zo handig aan?

En hoe kun je je data zó vergelijken dat je er ook direct actiepunten aan kunt koppelen?

Hoe moet je periodes met elkaar vergelijken?

Rechtsboven in je scherm staat de datumrange aangeven op basis waarvan je de cijfers ziet in je AdWords-interface.

Als je deze aanklikt kun je de range veranderen en aanvinken dat je de gekozen datumrange wil vergelijken met  een andere periode.

De keuzes die je hebt:

  • Met vorige periode van hetzelfde aantal dagen, aansluitend
  • Dezelfde periode vorig jaar (als je account al langer mee gaat)
  • Een zelfgekozen periode

Snel data vergelijken in Adwords

In mijn voorbeeld heb ik voor de vorige periode gekozen. Deze vergelijkt de resultaten van precies hetzelfde aantal dagen aansluitend aan de periode die ik gekozen heb.

Dit is voor mij de meest actuele data voor wat ik wil doen met mijn campagnes: optimaliseren!

Waarom periodes en data met elkaar vergelijken

Het werken met AdWords is heel kort door de bocht gezegd ‘aan de juiste knoppen draaien, op basis van de data die je aan het verzamelen bent.’

Alles wat je doet heeft effect op de resultaten binnen je account. Is het een actiecampagne die loopt, heb je nieuwe advertenties toegevoegd, is de propositie veranderd, ben je op tv of de radio geweest.

Allemaal zaken die meetellen en waardoor er veranderingen in je campagnes kunnen ontstaan. In CTR, het conversiepercentage, zoekvolume, CPC…

Je bent binnen een account dan ook continu bezig met het optimaliseren van de campagnes, de structuur en de zoekwoorden.

Om dat een beetje slagvaardig te doen, moet je wel weten hoe het met je account gaat en waar grote veranderingen zitten. En die veranderingen maak je inzichtelijk door te vergelijken.

Goed begin is het halve werk

Google heeft sinds kort een tool die topstijgers en -dalers weergeeft.

Let wel, op basis van kosten en klikken, je krijgt niet onmiddellijk inzicht in de resultaten die er echt toe doen: de conversies.

Door de periodevergelijker te gebruiken kan je wel makkelijk en snel inzicht in krijgen in welke campagnes de topstijgers en -dalers zijn, met conversies, en alle andere statistieken.

De mogelijkheden met data vergelijken

Zonder dat je volledige rapporten in het rapportagecentrum hoeft te maken, kun je campagne- of campagnecluster-periodes met elkaar vergelijken.

In je AdWords-interface heb je bij het campagneoverzicht een tabje dimensies. Hierin kan je in een beknopt overzicht een aantal dingen zien.

Waar we naar op zoek gaan, is een overzicht van campagne(cluster)s die voor grote verschillen zorgen.

Campagnes clusteren

In mijn geval maak ik gebruik van Labels, deze kun je op verschillende niveaus instellen. Ik gebruik ze nu op campagneniveau om campagnes samen te clusteren, zodat ik verschillende productgroepen kan samenvoegen.

Ik zou graag willen weten welke productgroepen goed presteren en hoe ze veranderen.

Zodra je de vergelijker inschakelt (door dit bij de datum aan te vinken), krijg je de mogelijkheid om bij de kolommen op de + te klikken.

Als je dit doet, krijg je onderstaand voorbeeld:

Snel data vergelijken in Adwords

Hier zie je direct bij welke productgroepen de problemen zitten en waar je verder in moet duiken.

Als het meerdere groepen zijn die tegelijk naar beneden gaan, kun je wellicht een andere conclusie trekken.

Dat een actie bijvoorbeeld afgelopen is en dat daardoor alle prestaties omlaag gaan.

Per campagne bekijken

Als je per campagne graag trends wilt zien gaat dat gemakkelijk via je campagneoverzicht.

Zodra je de vergelijker hebt ingeschakeld, krijg je de mogelijkheid kolommen te ‘openen’ om dieper in te gaan op de data.

Om het iets meer te filteren kan je een filter instellen om alleen een aantal campagnes te bekijken.

Conclusie

Door op deze manier de data te bekijken, ontdek je snel waar daling of groei zit.

Het is eenvoudig om er verder in te duiken en te analyseren welk deel je moet optimaliseren.

En dat zonder dat je een half uur bezig bent met de instellingen van een rapport in het Client Center van AdWords.

Kortom; een mogelijkheid om in kortere tijd meer data te verzamelen om snel meer inzicht in je account te krijgen!

Heb je nog vragen? Tweet, plus, mail, bel me gerust!

Caroline Bes

Head of Quality & Innovation

c.bes@searchresult.nl