Universal Analytics | de volgende stap in meten

Universal Analytics van Google is afgelopen vrijdag gelanceerd!

Het betreft hier een publieke beta (zoals we gewend zijn van Google).

Maar wat is Universal Analytics nu eigenlijk en wat kun je ermee. Wij duiken er vast in!

Universal Analytics | Wat is het?

Met Universal Analytics groeit Google mee met de trend dat we steeds meer willen meten. Zo veranderde de Web Analytics Association haar naam al eerder in de Digital Analytics Association.

Zoals die naamswijziging aangeeft, gaat het al lang niet meer alleen om het web. We willen niet alleen online sales meten, maar ook offline sales.

We willen bezoekers in de winkel meten en weten hoeveel bezoekers de beurs bezochten. En we willen weten hoeveel mensen via onze app uiteindelijk naar onze website komen om zo het rendement van die app te berekenen.

Met Universal Analytics maakt Google dat allemaal mogelijk.

Hoe werkt Universal Analytics?

Zonder teveel in de technische details te treden zijn er een aantal punten waarin Universal Analytics zich onderscheidt van Google Analytics:

  1. Een andere javascript-snippet
    Universal Analytics maakt gebruik van een andere Javascript snippet die je op de website moet plaatsen. Deze is flexibeler dan de oude snippet van Google Analytics en geeft bedrijven meer invloed in de wijze van dataverzameling.
    Je kunt bijvoorbeeld eenvoudig zelf de time-out voor sessies en campagnes instellen (de zogenaamde cookie duration) en zoektermen uitsluiten (denk aan de zoekterm die gelijk is aan je domeinnaam)
    verwerking_timeouts
  2. Nog maar 1 cookie
    Waar Google Analytics gebruik maakt van 5 of meer verschillende cookies, gebruikt Universal Analytics maar cookie met een ‘Universal ID’. Daarmee is het in principe mogelijk gebruikers over meerdere platformen te meten.
  3. Het nieuwe Measurement Protocol van Universal Analytics
    De grootste ‘troef’ is de nieuwe measurement protocol van Universal Analytics waar het mee mogelijk is om zelf data in te schieten. In principe kun je alles wat digitaal is Universal Analytics inschieten. Dat kunnen offline bezoeken en offline sales zijn, maar je kunt het zo gek niet bedenken. Een leuk voorbeeld is onderstaand filmpje, waarbij de maker laat zien dat zelfs het aan- en uitschakelen van een lamp Universal Analytics kan worden ingeschoten.

Dus? gelijk overstappen naar Universal Analytics?

De neiging is ongetwijfeld groot om gelijk over te stappen, maar het is slim om nog even te wachten.

Bedenk sowieso eerst voor jezelf welke data voor jouw bedrijf relevant is.

Welke actionable insights wil je uit jouw data kunnen halen en welke data mis je daarvoor?

De mogelijkheden zijn groot, juist daarom is het belangrijk om helder te hebben wat je ermee wilt.

Daarnaast zijn er nog andere punten om rekening mee te houden:

  • Je kunt (nog) niet makkelijk switchen van Google Analytics naar Universal Analytics.
  • Universal Analytics vraagt meer (technische) kennis om er daadwerkelijk veel uit te halen
  • De gratis versie van Google Analytics heeft een maximum aantal ‘hits’ van 10 miljoen per maand. De meeste websites komen daar niet aan, maar dat aantal hits neemt natuurlijk snel toe zodra je offline data toe gaat voegen. Iets om rekening mee te houden.

Hulp nodig bij de implementatie van Google Analytics en/of de optimalisatie van je website? Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl