Verschil branded en generiek verkeer in Google Analytics

Analyseer je AdWords-traffic, dan is het altijd verstandig onderscheid te maken tussen branded verkeer en generiek verkeer.

Met andere woorden, zocht iemand al op je merknaam of zochten ze naar een product dat je verkoopt?

Met een nieuwe instelling in Google Analytics kun je het onderscheid tussen paid en generiek automatisch maken.

Wilde je voorheen in Google Analytics onderscheid maken op paid en generiek verkeer, dan kon je een segment aanmaken op het zoekwoord waarmee bezoekers je site bereiken.

Dat zal soms nog steeds nodig zijn, maar Google Analytics neemt je een beetje werk uit handen.

Branded paid search en Generic paid search

kanaal_merktermenMet de rapportage Kanaalgroepen heeft Google Analytics de belangrijkste kanalen al gegroepeerd voor je.

Waar je eerst moest kijken naar bron en medium, pakt Google in de kanaalgroepen al bekende bronnen en media samen.

Bing en AdWords cpc traffic vallen onder Paid search, Daisycon en zanox staan onder affiliates, en banners vallen onder display.

Met de nieuwe instelling, te vinden onder Beheer » Kanaalinstellingen » Merktermen beheren, kun je eenvoudig merknamen toevoegen.

Alle zoekopdrachten waar de merknaam of merknamen in voorkomen vallen vervolgens onder Branded paid search.

Houd daarbij ook rekening met typefouten van je merknaam.

Ben je klaar, dan vraagt Google Analytics of je de aanpassing in de kanaalgroepering toe wilt voegen. Het resultaat is een kleine aanpassing in het rapport Kanalen.

Je ziet nu namelijk Branded paid search en Generic paid search als kanaalgroep terugkomen:

branded_paid_search

Vervolg stappen

Heb je nog niet eerder aanpassingen gedaan in de kanaalgroepen, dan is het goed om even te kijken of je nog meer wilt veranderen.

Werk je veel met affiliates, dan is het de moeite waard om te kijken of de standaard groepering in jouw geval goed werkt.

Je kunt ook kijken of alle e-mails wel goed gegroepeerd worden.

Tot slot loont het de moeite om ook bij je attributiekanalen een onderscheid te maken tussen branded en generic paid search.

Hulp nodig bij het instellen of andere vragen of opmerkingen? Laat maar weten in de comments, of neem contact op! 

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl