Alexander van Dongen

Vijf redenen voor conversieratio-optimalisatie

Het is belangrijker dan ooit om de focus te leggen op conversieratio-optimalisatie van je SEA-campagne.

Hieronder vijf redenen waarom conversieratio-optimalisatie topprioriteit zou moeten zijn in 2009.

Je krijgt meer klanten – gratis!

De meest voor de hand liggende reden om uw conversieratio te optimaliseren is dat je meer (kopende) klanten wilt, zonder een cent meer uit te geven aan SEA.

Maar er zijn andere, zelfs betere redenen. Namelijk:

Het ‘slight edge’ fenomeen

‘The winner takes it all’: dit principe geldt in veel wedstrijden, helemaal in de ‘wedstrijd’ om de meeste klanten.

Om twee keer zoveel omzet te genereren als uw concurrenten, hoef je echter niet twee keer zo goed te zijn.

De truc: je hoeft maar een klein beetje (‘slightly’) beter te scoren op de winst per bezoeker.

Een kleine toename hierin kan al enorme invloed hebben op de winstgevendheid en het succes van je organisatie.

Conversieratio-optimalisatie is goed voor financiën: winst is verrassend gevoelig voor conversieratio namelijk

Een toename in conversieratio van 50% kan zomaar resulteren in een winsttoename van 500%.

Hoe dat kan?

De winst die je maakt met extra conversies komt direct terecht in de ‘bottom line’.

Een toename van 10 % in conversieratio kan daarom al het verschil maken tussen winst en verlies.

Conversieratio-optimalisatie maakt je organisatie sterker

Wanneer je conversieratio toeneemt, kun je het je veroorloven ook te adverteren in andere media.

Je organisatie is dan beter vertegenwoordigd in de media, waarmee je een sterkere positie creëert.

Je hebt het ‘first mover advantage’

En tot slot: als jij geen actie onderneemt, doen je concurrenten het wel.

Door de conversieratio te vergroten voordat de concurrenten dit doen, heb je het ‘first mover advantage’.

Je versterkt je positie ten opzicht van de concurrenten, waarmee je de leiding neemt.

De leiding hebben levert je niet alleen geld op, het kost de concurrenten geld om je bij te benen.

Conversieratio-optimalisatie is natuurlijk niet alleen van belang voor SEA-campagnes. Wanneer je afhankelijk bent van SEO, levert conversieratio-optimalisatie ook hier voordelen op:

  • Je kunt meer geld verdienen met dezelfde positie in zoekmachineresultaten.
  • Een toegenomen conversieratio betekent dat je winstgevend kan adverteren in andere media, wat je marketing stabieler maakt. Je bent niet langer afhankelijk van de veranderingen in Google.
  • Als je het goed doet, maakt een verhoogde conversieratio je website aantrekkelijker voor bezoekers, wat de kans verhoogt dat andere websites naar je site doorlinken.
  • En zo kunnen we nog wel even doorgaan… Oftwel: aan de slag!
Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl