Amazone

Waar moet je op letten bij datafeed optimalisatie in Amazon?

Marketplace gigant Amazon is sinds kort gestart met de uitbreiding van haar productaanbod in Nederland. De verwachtingen zijn hoog en dit is niet zo vreemd: in 2018 was Amazon al de zesde grootste online retailer in Nederland. Amazon biedt dan ook genoeg kansen voor retailers die op zoek zijn naar een afzetmarkt voor hun producten.

Aan de andere kant staat Amazon ook bekend om haar strikte regelgeving en de vele eisen die zij stelt voor de verkopers op de marketplace. Alles moet er namelijk op gefocust zijn om de klant de perfecte customer experience te bieden.

Eén van de manieren waarop zij dit doen, is door te zorgen dat alle producten voorzien zijn van de minimale vereiste productinformatie. Dit gebeurt nog voordat deze op het platform beschikbaar worden gesteld. Om Amazon te voorzien van al deze productinformatie, wordt door verkopers in veel gevallen gebruik gemaakt van een datafeed. Maar wat is dat nu precies?

Wat is precies een datafeed?
Een datafeed is een bestand waarin productinformatie is opgeslagen van één of meerdere producten. Je kunt hierbij denken aan onder andere:

● de productnaam;
● de prijs;
● de beschrijving;
● een of meerdere afbeeldingen.

Met een datafeed wordt het mogelijk om snel en op de juiste manier data uit te wisselen. Dit is onder andere handig wanneer je je productassortiment aan wil bieden op een extern platform, zoals in dit geval Amazon.
Binnen de datafeed van Amazon wordt allerlei informatie doorgegeven door middel van structured data. We onderscheiden standaard waarden en open waarden. Een voorbeeld van een standaard waarde in de datafeed is bijvoorbeeld ‘in voorraad’ of ‘uit voorraad’. Een open waarde is bijvoorbeeld de titel of productbeschrijving. Deze zijn namelijk vrij aan te passen.

Hoe meer data je invult, des te sterker de productinformatie. Al deze waarden zorgen er samen voor dat jouw producten beter gevonden worden door de bezoekers van het platform.

Waarom is het handig om een datafeed te gebruiken?
Wanneer je productaanbod niet te groot is en bijvoorbeeld bestaat uit 25 tot 50 producten, is een datafeed niet vereist. In dit geval is er wel sprake van handmatig werk, maar is de hoeveelheid handmatig werk nog te overzien.

Maar als jouw productaanbod uit honderden producten bestaat en je voor ieder product unieke productinformatie moet geven, staat je een arbeidsintensieve klus te wachten. Bovendien is in dit geval het aanpassen van elk individueel product ook lastiger en bovendien tijdrovend.
In dit geval is het interessant een datafeed te gebruiken. Met een datafeed kun je snel aanpassingen doen binnen je productaanbod en deze aanpassingen vervolgens via een gezamenlijk bestand inladen. Een connectie met je productvoorraad zorgt ervoor dat jouw voorraad op marketplaces altijd accuraat wordt weergegeven.

Waar op te letten binnen Amazons datafeed | Verplichte data
Binnen Amazon wordt de datafeed een ‘inventory file’ genoemd. De eerste stap in het optimaliseren van deze inventory file, is natuurlijk ervoor te zorgen dat deze geaccepteerd wordt door Amazons saleskanaal. In veel gevallen vraagt het ene platform namelijk om andere productinformatie dan de ander. Ook Amazon heeft hier specifieke eisen voor opgesteld. Daarnaast vragen zij ook om verschillende soorten data binnen de verschillende productcategorieën.

De volgende data zijn verplicht om op te nemen in elke productcategorie:

● de titel;
● het merk;
● de fabrikant;
● de kenmerken (bullet points);
● de beschrijving;
● een afbeelding.

Klik hier om Amazons ‘quick start style guide’ te bekijken, waarin elk onderdeel in detail wordt uitgelicht.

Waar op te letten binnen Amazons datafeed | Extra data
Nu je datafeed de verplichte data bevat, is het tijd om te kijken naar de optionele data die je jouw producten mee kunt geven. Deze extra informatie mag je zeker niet vergeten. Want hoe meer informatie jij je producten kunt meegeven, des te groter de kans is dat je Amazon bezoekers overtuigt om jouw product aan te schaffen. Met deze extra informatie kun jij de vragen die nog niet beantwoord zijn binnen de verplichte onderdelen, hier verduidelijken. Zorg er wel voor dat je productinformatie altijd leesbaar blijft voor bezoekers; niet alleen voor algoritmes.

De opties voor de extra data die kan worden meegegeven, is verbonden aan de productcategorieën. Voor specifieke informatie per productcategorie kun je hier klikken.

Waar op te letten binnen Amazons datafeed | Verschillende productcategorieën
Hoewel de verschillende productcategorieën ieder andere extra waarden hebben, is het niet nodig om voor iedere categorie verschillende inventory files te creëren. Binnen Amazons Seller central kun je via de ‘product classifier’ hiervoor verschillende categorieën aankruisen. Denk goed na over de categorieën die je hier kiest. Dit beïnvloedt namelijk ook hoe goed jouw producten organisch vindbaar zullen zijn.

Werk je met verschillende productcategorieën, dan kan het handig zijn om te kiezen voor de ‘custom inventory file’ optie. Hierdoor kan je naast de verplichte data die Amazon nodig heeft in de verschillende productcategorieën, zelf kiezen welke optionele attributen je toevoegt. Met verschillende categorieën kan een inventory file namelijk onoverzichtelijk worden. Voor meer informatie over het vinden van de juiste productcategorie en de opties binnen de inventory file, kun je hier klikken.

Voordelen van een API bij datafeed optimalisatie
Hoewel een datafeed zeker een oplossing kan bieden bij het uploaden van een groot aantal producten, zijn er helaas nog wel wat knelpunten. Dit is bijvoorbeeld dat een datafeed – in tegenstelling tot een API koppeling – niet in realtime werkt.

Voer je één of meerdere aanpassingen door in je productaanbod, dan moet je de datafeed altijd opnieuw uploaden naar de server van de ontvanger. Moet dit meerdere keren per dag gebeuren, dan wordt dit een lastige en vooral tijdrovende klus.

Een oplossing hiervoor is het gebruik van een API. Hiermee wordt realtime updaten mogelijk, wat betekent dat je op elk gewenst moment de data kan aanpassen en vervolgens direct kan versturen. Een ander voordeel is dat een API direct feedback geeft als er aanpassingen nodig zijn in de data. Met een API kun je dus sneller aanpassingen maken om je data op de juiste, en meest actuele manier te vertonen.

De API mogelijkheden van Amazon zijn gigantisch en de software is erg betrouwbaar. Klik hier voor de volledige documentatie en mogelijkheden.

Conclusie
Wil je grote aantallen producten verkopen op Amazon, dan is het handig om een datafeed te gebruiken. Niet alleen producten, maar ook wijzigingen in bijvoorbeeld voorraden kunnen met een datafeed in grote aantallen worden ingeladen. Op Amazon bestaat de datafeed uit vereiste- en optionele data. Niet alleen de vereiste data is een must om toe te voegen; ook de optionele data mag je zeker niet vergeten. Deze data beantwoordt namelijk de mogelijke vragen van bezoekers en vergroot zo de kans op conversie. Voor het inladen van producten uit verschillende categorieën in Amazon, kun je via de product classifier de juiste categorieën vinden om in de inventory file toe te voegen. Voor het realtime updaten van de datafeed is er ook een oplossing, namelijk het gebruik van een API.

Wil jij meer weten over feed optimalisatie, feed management of een van onze andere diensten op het gebied van Marketplaces? Kijk dan hier voor extra informatie.

Eric-Jan Dijks

Marketplaces Specialist

e.dijks@searchresult.nl