Waarom heeft het MKB internet nog niet ontdekt als marketinginstrument?

In mijn werk als accountmanager voor Searchresult kom in contact met veel bedrijven over het onderwerp “internet als marketing instrument”.

Bij de grotere bedrijven in de reis-, verzekerings- en fmcg branches begint het internet al aardig ingeburgerd te raken als het gaat om adverteren, exposure en branding op het internet.

Echter als ik bij de kleine tot middelgrote MKB’ers kom dan voel ik nog steeds een scepsis tegenover “het grote enge, altijd is alles gratis, vol virussen en vunzigheid zijnde internet”.

Een aantal veelgehoorde argumenten om vooral geen begin te maken aan een online marketing plan zijn meestal :

  • Mijn klanten zitten niet op het internet.
    • Dit is heel vreemd, want Nederland heeft een van de hoogste internetdichtheden ter wereld, zou het kunnen zijn dat juist de klanten van de MKB’ers geen internet hebben ??? Ik vraag het me af…
  • Ik adverteer al veel in vakbladen. De meest gehoorde reden hiervoor is dat de zgn concurrent hier ook in adverteert dus dan doen wij het ook maar. Toch zeggen de marketing managers en directeuren hier nog veel leads uit te halen.
    • Dit zijn ook al achterhaalde praktijken. Bijna alle vakbladen in Nederland zitten in zwaar weer door concurrentie van het internet. De bladen worden dunner, de advertenties duurder en deze bladen verwijzen steeds meer naar het wereld wijde web omdat ze zelf ook wel weten dat het bestaansrecht van deze bladen ernstig wordt bedreigd.. De leads die hier uit voortvloeien worden meestal niet eens geregistreerd of kunnen niet worden geregistreerd. Toch vreemd dat hier grif een paar duizend euro voor een pagina word uitgegeven, ik noem het zelf altijd maar de 5 seconds of fame voordat de lezer weer verder bladert. Dus hierbij zet ik ook mijn vraagtekens.
  • Ik betaal al heel veel geld voor advertenties op het internet en bedoelen hiermee de online bedrijvengidsen zoals Kellysearch, ABCdirect, Kompas ed.
    • Waarom zou je voor veel geld, we praten hier over vele duizenden euro’s per jaar, gaan adverteren op media die nog niet eens hun eigen zoekmachine optimalisatie goed op orde hebben en zelf praktisch onvindbaar zijn op het www. Deze bedrijven maken vooral misbruik van de onwetendheid van de gemiddelde marketing manager of directeur van een MKB bedrijf. Ze beloven gouden bergen en duizenden relevante bezoekers, het tegendeel is (meestal) waar.
  • Ik heb wel eens Google AdWords geprobeerd, maar dat werkte niet. Het was duur en ik had niet de indruk dat er veel uitkwam.
    • Sommige MKB’ers die proberen zelf een AdWords-campagne op te zetten of laten dit de secretaresse, marketingstagiaire of een ander incapabel persoon binnen de organisatie doen. Deze gaan dan inzetten op de meest generieke woorden die je maar kunt verzinnen en betalen daarvoor dan ook de hoofdprijs. Dit is natuurlijk zonde want als je dit laat doen door een specialist dan krijg je zeer relevant bezoek tegen een behoorlijk lagere klikprijs.

Dit zijn allemaal redenen om maar vooral niet te gaan adverteren op internet.

Terwijl dit toch echt de manier is om relevant bezoek naar je website te krijgen.

Relevanter kan je ze overigens niet krijgen want bezoekers hebben immers naar je produkt gezocht en hebben jou gevonden.

Er zijn denk ik een aantal aanwijsbare redenen waarom deze hard werkende MKB’ers toch nog met twijfel tegen het www aankijken.

  • Een stuk onwetendheid.
    • Over het algemeen maakt onbekend ook onbemind, wat een boer niet kent vreet hij niet. Zo is het ook op het internetvlak ook. De gemiddelde MKB’er is hard aan het werk om zijn zaak succesvol te laten zijn en heeft hierbij weinig oog en tijd voor andere zaken zoals promotie en marketing, en zeker als het gaat om een medium waar men nog niet echt in thuis is.
  • Onwetendheid over de techniek.
    • Voor veel MKB’ers is de angst voor allerlei ingewikkelde dingen die je moet doen op internet wel degelijk aanwezig. Zeg nou zelf, je kunt mail sturen, je kan iets opzoeken op het internet, maar als het aankomt op verdere kennis dan is deze meestal ver te zoeken. De websites van sommige bedrijven worden namelijk nog steeds in frontpage gebouwd door het neefje van de buurman die zo handig is met computers, heel erg jammer, maar helaas wel waar.
  • Terminologie op het internet.
    • De termen die worden gebruikt voor online marketing op het internet zijn natuurlijk ook niet erg vriendelijk voor de mensen die niet weten wat bijvoorbeeld de volgende termen betekenen.
      • Geo-Targeting ?
      • Share of voice ?
      • Webanalytics ?
      • Usability ?
      • Linkbuilding ?
      • Eyetracking ?
      • Affiliate ?
      • Landings Pages
      • Pagerank ?
      • SERPS ?
      • Behavioral targeting ?

Mijn conclusie is eigenlijk dat er op het marketingvlak van de middelgrote bedrijven nog extreem veel te halen valt op het gebied van internetmarketing.

Er zal een muur doorbroken moeten worden om deze bedrijven er van te overtuigen dat er echt iets te halen valt op het internet.

De bedrijven moeten echter inzien dat internet marketing echt een specialsisme is en dat ze dit beter aan de specialisten moeten overlaten en vooral zelf hard moeten blijven werken in het bedrijf.

Kortom laat iedereen zijn eigen specialisme uitvoeren.

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl


Welkom.
Vanaf november is Searchresult veranderd in Springbok.
Nieuwsgierig?