Waarom het belang van de homepage nòg verder afneemt

Al jaren geleden gaf Jacob Nielsen aan dat het belang van de homepage afneemt door het gebruik van zoekmachines.

Google test nu met een nieuwe zoekfunctie genaamd “teleporting”.

Wanneer teleporting volledig geïntroduceerd wordt zal het belang van de homepage alleen maar verder afnemen.

Krijgt die ouwe Nielsen toch (weer) gelijk…

In dit artikel meer over zoekgedrag, teleporting en het belang van Google.

When search engines become answer engines

Zoekmachines (lees: Google) zijn consumenten de laatste jaren steeds betere zoekresultaten gaan weergeven.

Al in augustus 2004 schreef Jacob Nielsen daarover het artikel “When Search Engines Become Answer Engines“.

Het artikel beschrijft het fenomeen dat mensen hun zoektocht niet meer starten op de homepage van de website waarvan ze verwachten dat ze antwoord kunnen vinden.

In plaats de homepage gebruiken mensen zoekmachines om met een paar keywords direct door te kunnen klikken naar de juiste pagina (gebruik maken van “deeplinking” vanuit zoekmachines zeg maar).

De zoekmachine wordt zo een “antwoordmachine”, om maar even in de terminologie van Nielsen te blijven.

Google noemt dit “teleporting”

De populaire zoekmachine heeft natuurlijk onvoorstelbaar veel data over zoekgedrag.

Door de analyses die Google continue doet op deze data, is het hierboven beschreven gedrag niet onopgemerkt gebleven.

Op Googleblog noemt Google dit fenomeen ”teleporting“.

Teleporting is dus het gebruik maken van een zoekmachine om direct naar de juiste pagina te springen).

Op dit moment worden er testen uitgevoerd om teleporting te faciliteren door het toevoegen van een extra zoekvenster binnen de zoekresultaten.

Wanneer deze test positief uitpakt en het “teleport zoekvenster” op grote schaal wordt doorgevoerd zal het belang van de homepage alleen maar verder afnemen.

Steeds minder mensen zullen immers worden doorverwezen worden naar de homepage van een bedrijf of organisatie: ze worden in plaats daarvan direct naar de juiste pagina getelepoord.

Wat is het belang van Google bij teleporting

Bij dit soort nieuwe ontwikkelingen is het goed om ook kritisch te kijken naar het belang wat Google zelf hierin heeft.

Uiteindelijk is het een (rete!)-commercieel bedrijf waardoor ze altijd zullen moeten balanceren tussen een optimale gebruikerservaring en het maximaliseren van inkomsten.

Anders dan je misschien zou verwachten (of hopen?) van Google staat een optimale gebruikerservaringen niet altijd voorop.

Zie bijvoorbeeld Ruben’s uitstekende analyse over de manier waarop Google local search de markt in aan het pushen is.

In dit geval denk ik dat Google wel probeert de zoeker een optimale gebruikerservaring te bieden.

Maar dat doen ze natuurlijk niet voor niets.

Met het invoeren van teleporting probeert Google er voor te zorgen dat ze hèt startpunt blijven voor alle soorten zoekopdrachten. Hoe meer zoekopdrachten, hoe harder de kassa rinkelt

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl


Welkom.
Vanaf november is Searchresult veranderd in Springbok.
Nieuwsgierig?