Waarom HTTPS?

Is jouw site al over naar HTTPS? Zo niet, dan behoor je inmiddels tot de minderheid online.

Blijkbaar heb je de noodzaak ervan nog niet gezien?

In dat geval vertel ik je graag waarom je toch zo snel mogelijk over moet naar een beveiligde website.

Wat is HTTPS?

Nog even de basics, wat is HTTPS ook alweer precies? HTTPS is een uitbreiding op HTTP die ervoor zorgt dat de gegevensuitwisseling tussen browsers en sites veilig is voor bezoekers.

Wiki HTTPS

Het voorziet in een behoefte

Sinds april 2017 zijn er meer sites die wel HTTPS hebben dan niet. Ben je nog niet over naar HTTPS, dan ben je vanaf nu in de minderheid.

Percentage secure sites
Bron: MOZ

Waarom overgaan op HTTPS?

Ik hoor je denken. Dat ik in de minderheid ben, is geen argument om een migratietraject te starten en ook over te gaan op HTTPS.

Klopt!

Een betere en dan ook meer gehoorde reden om over te gaan op HTTPS is ‘omdat het beter voor je SEO is’.

Maar is dat wel zo en waarom dan?

De voornaamste reden waarom HTTPS beter is voor SEO, is omdat het bezoekers beschermt op verschillende niveaus.

Namelijk:

  • Wanneer de bezoeker op een website browst, kan niemand zijn communicatie ‘afluisteren’. Niemand kan zijn activiteiten op meerdere pagina’s bijhouden of zijn gegevens stelen.
  • Gegevens kunnen niet ongemerkt met opzet of anderszins worden gewijzigd of beschadigd tijdens een overdracht.
  • Verificatie biedt bescherming tegen man-in-the-middle-aanvallen.

Ook met een groeiende focus op online privacy is dergelijke bescherming van absolute toegevoegde waarde.

Het is dan ook geen wonder dat HTTPS aan een niet te stuiten opmars bezig is.

Of zoals John Mueller al zei in 2015:

Zegt ie nu hid ipv hide?

Browsermeldingen

Het wordt nog dringender. Chrome gaat op korte termijn bij alle HTTP-URL’s gebruikers melden dat de pagina onveilig is.

Ook de Mozilla gaat deze kant op. Vertelde Gary Illyes op Friends of Search 2017.

Hij wist ons ook te vertellen dat hij degene is die vanuit Google ervoor gezorgd heeft dat HTTPS de voorkeur krijgt.

We moeten dus wel.

Of je het nu leuk vindt of niet. Aldus ook Gary Illyes op FOS 2017: ‘Sorry but not sorry’.

Nog bedankt he!

Maar niet getreurd. Het heeft een (klein) effect op de rankings van je website.

Overigens zijn geen spectaculaire wijzigingen te verwachten wanneer je overgaat. Want HTTPS als positief signaal bij het bepalen van posities, is slechts één van vele factoren en is vooralsnog minder belangrijk dan bijvoorbeeld sitecontent van goede kwaliteit.

Algoritme kent geen geheimen? Hmmm

Let wel: Tweets uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Op de langere termijn kan Google het belang van HTTPS als ranking signaal alsnog vergroten. En hoe RankBrain ermee omgaat is al helemaal koffiedik kijken.

Boost in organisch verkeer?

Ik verwacht dat een verbetering niet uitblijft als je besluit om dan nu eindelijk toch over te gaan op HTTPS.

Maar de belangrijkste reden om over te gaan op HTTPS is de bescherming van de bezoekers van je site.

En daar is Google het roerend mee eens.

Kijk alleen al naar de acties die het bedrijf rondom HTTPS uitvoert. Zoals het voorhouden van de worst dat het als rankingsignaal groter kán worden. Of die meldingen in browsers die bezoekers waarschuwen.

Ik zou het risico niet langer durven nemen.

Better safe than sorry…

Is de site van jouw bedrijf nog steeds niet over naar HTTPS? Of deels, dat bijvoorbeeld formulieren al wel beschermd zijn, maar de rest van de site nog niet? Neem dan snel – en in alle opzichten veilig – contact op.

Paul Schukkert
Paul Schukkert

Manager Sales

p.schukkert@searchresult.nl