headles

Wat is een headless DMP?

Binnen marketing en analytics zijn we er goed in om verschillende afkortingen en namen te geven aan soortgelijke tooling en oplossingen. De discussie wat nu het verschil is tussen een CDP,  DMP, data lake en een data warehouse, komen we nog steeds vaak tegen. Een nieuwe term die we aan dit lijstje mogen toevoegen is een ‘headless DMP’.

De semantische discussie over waar een afkorting of naam precies voor staat, ga ik in deze blog niet oplossen. Ik ga wel uitleggen wat een groeiende ontwikkeling is op het gebied van datamanagement in marketingcontext: een headless DMP.

Wat betekent ‘headless’?

De term ‘headless’ is overgewaaid vanuit de online contentmanagement hoek. Hier wordt gesproken over een headless content management systeem (headless CMS) wanneer de content niet langer is verbonden aan een specifieke tool, maar content via API’s beschikbaar is voor iedere tool die deze content wil gebruiken. 

‘Headless’ betekent in deze context dat één uniforme interface of ‘gezicht’ voor de content ontbreekt. Met een Headless CMS kun je content dynamisch beschikbaar maken voor je website, nieuwsbrieven, externe platformen en ga zo maar door. Je content is gemakkelijk toegankelijk en heeft dus meerdere interfaces.

Wat is een headless DMP / headless data platform?

Op het gebied van data management is dezelfde trend gaande. In plaats van het managen van data voor specifieke tools of marketingkanalen, wordt data gemanaged vanuit één open platform. 

Ook deze term heeft geen vaste definitie, maar dit is wat wij eronder verstaan:

  • Een headless DMP of data platform zien we als het open en centraal speelveld voor data, analytics, verrijking en automation om datatoepassingen te creëren. 
  • Een headless DMP kan de verbindende schakel zijn tussen tooling die niet standaard met elkaar praat en maakt sommige single-purpose tooling overbodig.
  • Niet enkel voor Marketing toepassingen, maar alle business units.

Lekker abstract, maar de realiteit is, dat is het ook. Een Headless DMP moet je zien als de centrale omgeving en stekkerdoos die je in potentie kan verbinden met alle tools in jouw data en marketinglandschap. 

Cloud platform als headless fundement

Om zo’n headless omgeving te faciliteren, wordt gebruik gemaakt van cloud platformen. Hierbij kun je denken aan een Google Cloud Platform, Microsoft Azure of Amazon Web Services. Op deze omgevingen heb je alle hulpmiddelen voor dataopslag, automation, etz. om headless omgevingen te bouwen.

DMP tooling vs Headless DMP

Waar reguliere DMP en CDP tooling in de markt wordt gekenmerkt door standaard (out-of-the-box) koppelingen of integraties met marketingkanalen, liggen de integratiemogelijkheden met een headless DMP volledig open. Dit betekent; minder beperkingen en meer kansen om data te verwaarden. Echter vraagt een headless DMP om meer data expertise en creativiteit.

Bij een Headless DMP ontwikkel je vanuit wat je echt nodig hebt. Integraties en automation die een directe toegevoegde waarde hebben. Hier zit de investering vaak in specialisme en verbruik van hulpmiddelen op cloud platformen. Bij reguliere DMP/CDP tooling betaal je vaak een fixed fee voor het pakket of verbruiksstaffel. Dit betekent ook dat je betaalt voor out-of-the-box integraties die je niet gaat gebruiken of niet relevant zijn voor jouw business doelstellingen. In vele gevallen maak je een DMP die specifieke tooling  met elkaar verbindt ook totaal overbodig met een headless data platform. 

In plaats van het betalen voor een kostbare licentie voor een DMP, pak je met een headless DMP de controle terug over de kosten en bouw je aan een schaalbare oplossing die geënt is op jouw business. Geen onnodige kosten voor toepassingen en integraties die je niet gebruikt, maar een volledig custom platform om alle data gedreven beslissingen te kunnen maken.

Headless DMP en retail

Met een headless DMP kies je voor een ultieme prijs-kwaliteitverhouding en dat geldt ook zeer zeker binnen de retail. Als retailer heb je altijd één oog op de portemonnee gericht en dan is het mooi meegenomen dat je met een headless DMP alléén betaalt voor datgene dat je ook echt nodig hebt.

In het geval van een retailer zorgt de betaalbare headless DMP, die voor ieder bedrijf toegankelijk is, ervoor dat er in een relatief korte periode een datawarehouse wordt gebouwd met databronnen die jij als retailer gebruikt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan o.a. Facebook, Magento en Google Analytics.

Tijd is geld. Een enorm cliché en net als bij de meeste clichés schuilt er wel een kern van waarheid in. Een headless DMP zorgt ook hier voor een positieve invloed. De verzameling offline en online data wordt in de cloud samengebracht. Deze data wordt met elkaar gecombineerd en dat zorgt weer voor verrijking van de data. De tijdwinst die vervolgens wordt geboekt, zit hem in het feit dat je niet meer afhankelijk bent van werknemers die druk in de weer zijn met verschillende Excelsheets. Het automatiseren van processen en cijfers die gevisualiseerd worden in dashboards die op ieder moment van de dag geraadpleegd kunnen worden, wordt verzorgd door jouw headless DMP. Wil je graag meer weten over wat een headless DMP voor jouw specifieke business kan betekenen? Aarzel dan niet om een specialist van Searchresult aan te haken!

HEB JIJ EEN HEADLESS DATA PLATFORM NODIG? Lees hier meer

Wil jij meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op!

 

Meer lezen van Searchresult? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Senior Data Scientist
Mark Ebergen

Head of Analytics

m.ebergen@searchresult.nl