Covid

Wat is het effect van Covid-19 op onze mediaconsumptie?

Dag 13 in quarantaine, help!

Ik als brabantse zit inmiddels al 13 dagen in ‘’sociale’’ quarantaine. Het voordeel van deze quarantaine is dat ik nu meer dan genoeg tijd heb om alles te lezen wat ik wil. En om een nieuwe blog te schrijven, want dat staat in de waan van de dag meestal laag op het prioriteitenlijstje.

In deze blog gaan we het hebben over Covid-19 en de (eventuele) effecten op marketing en budgetten. Mijn inspiratie heb ik uit onderstaande artikelen gehaald, de gemene deler was, hoe kan het ook anders, het coronavirus:


Deze artikelen sluiten namelijk perfect aan op onze visie op digital branding. In december schreven we al een blog over
de streaming wars. Toen voorspelden we al, dat er na de hectiek en veranderingen voor adverteerders de afgelopen 10 jaar, we nog niet in rustiger vaarwater zouden komen. En nu 3 maanden later blijkt niets minder waar. Al jaren wordt er geroepen ‘’mensen kijken minder TV’’. Maar het daalde minder hard dan dat we 5 jaar geleden verwachtte. Nederlanders kijken blijkbaar graag TV en dat er flinke concurrentie is, dat is ook een feit. 

In de blog over streaming wars maakten we nog een grapje dat niemand weet hoe een mediaplan in 2029 eruit zal zien met alle ontwikkelingen, maar zal Covid-19 alles dermate gaan versnellen dat we het al over 2021 hebben? Momenteel zal er zeer zeker een enorme piek zijn in de TV kijkcijfers. Een van de belangrijkste redenen dat mensen nog een kabelabonnement hebben, is het volgen van live events zoals shows, sportwedstrijden en sporttoernooien. Maar nu dit allemaal niet doorgaat, wat blijft er dan nog van over? Zeker, uiteindelijk komen er ‘’gewoon’’ weer sportwedstrijden. Al kan dit voor veel adverteerders nu al een aanleiding zijn om budgetten te verschuiven van TV naar streaming diensten. 

Ook de productie van series en programma’s is tot nadere berichtgeving uitgesteld. Zoals het artikel van Digiday al zegt kan de huidige overvloed van originele programma’s zomaar veranderen in te kort. Zeker gebruikers van Netflix e.d. zijn gewend om met regelmaat verwend te worden met nieuwe exclusieve content. Toegegeven: het duurt behoorlijk lang voordat je Netflix hebt uitgekeken, maar ook hieraan zitten veel risico’s verbonden. Volgens een artikel van de NOS zitten de Nederlandse TV zenders nu al met de handen in het haar nu reclamecampagnes worden geannuleerd. Het is niet voor niks dat John de Mol ‘’draconische’’ maatregelen moet nemen. 

De grote vraag is welk effect Covid-19 op het mediaconsumptiegedrag gaat hebben. Stapt iedereen nu massaal over op streamingdiensten en blijft daar ook na deze quarantaine periode gebruik van maken? Met als gevolg dat de TV kijkcijfers vanaf 2020 echt een stuk lager liggen? Of zeggen we de abonnementen weer op en keren we terug naar TV? De uitkomst is van grote invloed op de toekomstige mediaplannen. 

Zoals het Digiday artikel ook schrijft, het is zeer waarschijnlijk dat bedrijven in deze periode minder gaan investeren, om zich alvast een beetje te beschermen tegen een eventuele recessie. In Nederland zien we dat nu dus al. Of ze investeren het budget nu juist in kanalen die directe sales opleveren. Maar is dat wel verstandig? Zoals Mark Ritson in zijn blog zegt: denk aan de lange termijn en blijf aan je merk werken, bescherm je medewerkers en respecteer de waarden die je de afgelopen jaren trots hebt gepromoot. 

‘’The wheels of industry need to keep turning so workers are paid and families are fed. Those wheels are best greased by effective marketing. We need to drive demand like never before. We should not be doing the job of the government or the chief medical officer, we should be doing our own – like mad – for the good of the country” – Mark Ritson

Wij sluiten ons hier volledig bij aan! Ga alsjeblieft niet overhaast budgetten verplaatsen, zonder dat onderzoek laat zien dat dit nuttig is. Ga niet volledig over op enkel conversiegerelateerde investeringen om nog snel wat extra omzet te genereren. Dit heeft bij veel producten sowieso geen zin, want veel consumenten zijn bang en hebben ook zorgen over de toekomst. Een goede aanbieding gaat hier niks aan veranderen. En mocht je nu al in de extreem vervelende positie zitten dat het met de sales slecht gaat, zet niet meteen alle branding activiteiten on hold, blijf kijken naar mogelijkheden hoe je wel aan je merk kan werken, met media of op een andere manier. Ik zie nu al zoveel mooie initiatieven die ook bijdragen aan de brand values:

  • Jumbo supermarkt bij Jeroen Bosch ziekenhuis speciaal voor zorgverleners;
  • Ziggo die de extra betaalde kanalen open zet voor klanten;
  • Cinetree die de maandselectie tijdelijk gratis beschikbaar stellen vanwege de corona crisis;
  • Heel veel restaurants die na het sluiten op zondag het eten vervolgens uitdelen aan minderbedeelden en/of ouderen;
  • Een lokale sportschool die mensen in beweging brengt op het balkon.

En zo zijn er nog veel meer kleine en grote voorbeelden, allemaal even mooi. Het zijn deze dingen die ervoor zorgen dat de consument iets terug zal doen als het moment daar is. 

Want hoe vervelend het nu ook is, we zullen uiteindelijk weer uit deze quarantaine komen en onze sociale en economische activiteiten weer oppakken. Het eerste wat ik in ieder geval ga doen is mijn favoriete winkel en kroeg bezoeken en een date buitenshuis plannen. Fingers crossed dat ze er dan nog zijn. 

Zorg goed voor jezelf, je collega’s, vrienden, familie, maar zoals Mark ook zegt, alsjeblieft ook voor je merk. 

En uiteraard, mocht je daar nu al over willen sparren, ik en mijn collega’s zijn gewoon aan het werk en helpen je graag verder.

Renske van Kessel

Strategist

r.vankessel@searchresult.nl