Wat marktkoopmannen al wisten van customer journeys

Funnels, retargeting, cross-selling, post-click-conversies, post-view-conversies; zeker voor niet-marketeers is het niet altijd even duidelijk wat nu precies wat is. Terwijl het niet zo ingewikkeld is. Kijk maar naar de praktijk van een performancemarketeer van het eerste uur: de marktkoopman.

Voor de gelegenheid neem ik je mee naar de markt. De plek waar kooplieden hun goederen aanbieden aan passanten.

Kijk, een markt. Je weet wel, van vroeger, toen er nog geen internet was.

Kijk, een markt. Je weet wel, van vroeger, toen er nog geen internet was.

Goed, kooplieden, goederen en passanten dus. Passanten, zoals een vrouw met kinderwagen, die back to the future in 2015 een kraam ziet waar kindersokken aangeboden worden. Een niet te missen kraam dankzij die grote poster waar in opvallende kleuren “Kindersokken: nu 2 voor 1 euro!” op staat.

Ze maakt een praatje met de verkoper en twee paar sokken gaan mee in de tas. Daarna gaat ze nog even kijken bij een stand die verzorgingsproducten verkoopt, maar constateert ze dat deze op dit moment niet binnen haar budget passen.

De jonge moeder loopt verder en ziet een kraam met stofzuigers. Ook deze vallen buiten haar budget, maar ze heeft toch echt een nieuwe stofzuiger nodig…

Zodra ze de week erop haar salaris overgemaakt krijgt, hakt ze de knoop door. Vandaag moet die stofzuiger er komen. Aangezien de marktverkoper waar ze hem gezien had er slechts 1x per maand staat, loopt ze naar de (merk)winkel. Ze ziet de stofzuiger in de etalage staan en koopt hem.

Op weg naar huis besluit ze nog even over de markt te lopen. Wellicht valt er nog wat te shoppen? De verkoper van de verzorgingsproducten herkent haar, spreekt haar aan en biedt haar nu 10% korting op die lipstick.

Deal? Deal!

Ze besluit alsnog de lipstick aan te schaffen. En omdat de verkoper zegt dat dat nieuwe model shawltje er perfect bij past, neemt ze dat shawltje ook mee naar huis.

Vertaling naar marketingjargon? Komt ie:

• De “Kindersokken: nu 2 voor 1 euro!”-poster is in onze online wereld te vergelijken met een Display-advertentie, ook wel bekend als banner.

• Een aankoop binnen niet al te lange tijd na een interactie (gesprekje met de sokkenverkoper), kun je zien als een post-click-conversie.

• Een aankoop binnen niet al te lange tijd na het zien van een product (zoals bij de stofzuiger) geldt als post-view-conversie.

• Het bezoek van de vrouw aan de (merk)winkel, kun je een funnelstap noemen. Waarbij de deur van de winkel het smalle uiteinde van de trechter (= funnel) is, nadat ze stad en land afgelopen heeft om de beste stofzuiger te vinden.

• Goed om te benoemen, om later te kunnen bepalen wat welke stap in de funnel waard is (om attributie toe te kennen): het is niet bewezen dat de vrouw uitsluitend door de ervaring op de markt die specifieke stofzuiger wilde kopen.

• De aankoop in de (merk)winkel lijkt in ieder geval wel ondersteund, assisted, door de ervaring op de markt. De kans bestaat dat de vrouw door haar ervaring op de markt doelgericht die ene stofzuiger van dat merk wilde kopen.

• Het herhalingsbezoek van de vrouw aan de markt, waarbij de verkoper van de verzorgingsproducten haar aanspreekt, is op te vatten als retargeting. Hij spreekt haar doel(target)gericht nog een keertje aan.

• Met als slimme cross-sell een bijpassend shawltje achter de hand.

• Het wandelen van onze hoofdpersoon over de markt, oriënterend, vergelijkend, proevend, afwachtend, of knopen doorhakkend heet een customer journey (op reis (al dan niet wandelend) naar de aankoop).

Terug naar online

Met behulp van Display-advertenties (denk aan die poster) spelen wij voor onze opdrachtgevers (en hun webwinkels) dagelijks in op de journeys van hun (zich nog vaak oriënterende) customers.

Afhankelijk van waar die klanten zich bevinden op hun reis, zetten we display in om (naams)bekendheid, awareness, te creëren, (“Kindersokken: nu 2 voor 1 euro!”), of om potentiële klanten, prospects, opnieuw te attenderen op een aanbod (“Lipstick, nu met korting”), via retargeting.

Verder zetten onze opdrachtgevers Display ook in om bijpassende cross-sell-aanbiedingen (“Perfect passende shawltjes”) te doen. Of om te zorgen dat ze top-of-mind blijven bij hun klanten (“Goedkoopste stofzuigerzakken; iedere tweede dinsdag van de maand!”).

Niet ingewikkeld toch?

Mooi zo. Sharen, linken, pinnen en tweeten dan maar!

Smaakt naar meer? Dan neem ik je een volgende keer graag mee de diepte in. Keywords: custom audiences, programmatic marketing en realtime bidding. Eens kijken of onze marktkoopmannen van vroeger daar ook kaas van hebben gegeten…

Kan niet wachten?!

Liefst al eerder nog meer begrippen helder hebben? Of nog meer weten over de waarde van Display? Je bent van harte welkom in Den Bosch, of Amsterdam!

Eenmaal…

andermaal…

Lakenmarkt Den Bosch, bron https://commons.wikimedia.org/wiki/File:WLANL_-_Sandra_Voogt_-_De_Lakenmarkt_te_%27s-Hertogenbosch.jpg
Lakenmarkt Den Bosch, 1530 (bron https://commons.wikimedia.org)

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl