Google Marketing Live

Wat wordt Google’s next big thing?

Vers terug in NL blikken we met plezier terug op Google Marketing Live 2019. Twee dagen vol presentaties en sessies over nieuwe productontwikkelingen en cases.

Net als voorgaande edities is Google er weer in geslaagd in korte tijd veel te innoveren. Met deze keer liefst negen nieuwe ontwikkelingen voor Google Ads die het leven voor marketeers en gebruikers gemakkelijker en efficiënter maken!

Interactie

Een prettige component van het evenement is dat het geen eenrichtingsverkeer is. Je kunt direct met de verschillende ‘productowners’ schakelen in de zogenoemde sandboxes.

Vooral voor de echte specialisten een mooie mogelijkheid om inzicht te krijgen in, en een klein beetje invloed uit te kunnen oefenen op, de onderwerpen op de roadmap.

Google is duidelijk bezig met een charme-offensief richting zowel haar partners als de gebruikers. Of dat nu een middel is in de strijd tegen de concurrerende techgiganten of om productontwikkelingen meer door de marktvraag te laten leiden, is speculeren.

Feit is dat Google de aanwezige partners en marketeers belangrijk maakt. Ze op een voetstuk zet door ze op alle mogelijke manieren te helpen, ze te betrekken en door ze het het werk makkelijker te maken.

Wel is het opvallend dat Google dat ook vaak expliciet zelf zegt

Ik heb in twee dagen vaak gehoord dat ze naar ons hebben geluisterd. Dat we met ze in gesprek kunnen gaan. Dat ze ons als marketeers willen helpen. Ze baseren de productontwikkeling op basis van onze feedback.

Neem, om slechts één voorbeeld te noemen, de vernieuwde custom audiences. Audiences bestaande uit een combinatie van custom affinity en custom intent, waarbij het voor de marketeers makkelijker wordt om de relevante doelgroep te bereiken door interesses met zoekgedrag te combineren.

Rechtstreeks vanaf het verlanglijstje

En dergelijke aandacht werkt goed. Wat ook te merken was, want het enthousiasme spat er van af als ik peers spreek of de blogs lees over GML. Google blijft het populairste jongetje van de klas.

In het charme-offensief richting gebruikers is er, naast focus op gemak en relevantie, verder volop aandacht voor de boodschap dat Google privacy voorop plaatst. Het vertrouwen moet worden teruggewonnen en daar maken ze werk van.

Meer buzz

Intent is een ander woord waar je niet onderuit kunt tijdens het event. Google probeert de intentie (reden / bedoeling) achter de zoekopdrachten steeds beter te interpreteren door inzet van machine learning.

Om de antwoorden op de vragen vervolgens, sterk variërend per zoekplatform, liefst zoveel mogelijk op het eigen platform – mobile, desktop, voice – te presenteren.

Een trend die zich blijft doorzetten. Getuige ook de optie om niet alleen te vergelijken, en reviews te raadplegen, maar ook direct af te kunnen rekenen binnen Google Shopping. Een directe aanval op de marketplaces.

Waar overigens weinig, lees: helemaal niet, over werd gesproken.

Het enthousiasme over de nieuwe ontwikkelingen, samen met het gevoel onderdeel uit te maken van de leading marketeers ter wereld, op hét Google event van het jaar, in de meest aansprekende omgeving, overstemden ook andere grote thema’s, zoals Voice, AI, en Cloud.

Gemiste kans

De onderwerpen bleven binnen het Google-domein en waren negen van de tien keer veelal productgedreven. De vraag is of dat een houdbare insteek is. Het bedrijf is geen disrupter meer, maar gevestigde orde.

Als nooit tevoren is de bedreiging voor Google vanuit andere (tech) companies zo groot als nu.

Amazon (met voice, cloud en shopping), Facebook (online ads), Apple (hardware), enkele Chinese reuzen (shopping, messaging en search), grote publishers en Microsoft (cloud): ze rammelen aan de poorten. Google kennende is het bedrijf niet voor een gat te vangen. En broedt het al op the next big thing.

Maar wat dat wordt?

Dat antwoord blijven ze ons ondanks alle goede intenties nog even schuldig. Nog een jaartje waarschijnlijk. Tot Google Marketing Live 2020 😉

Paul Schukkert

Sales Manager

p.schukkert@searchresult.nl