janeejaneeja

Welke toekomst verdient online reclame?

Online advertenties vormen het leeuwendeel van alle reclame-uitingen die we per dag te zien krijgen. Veel internetgebruikers vinden deze vorm van reclame vaak irritant of hinderlijk. De grootste irritaties ervaren internetgebruikers door advertenties die ze niet kunnen wegklikken, of die de totale website afdekken, of advertenties die met geluid starten.

Biedt het gebruik van een adblocker hier een oplossing voor?

Online advertising is meegegroeid tijdens de digitale revolutie

In het begin van de digitale revolutie waren er weinig restricties op het gebied van online adverteren. Bijna iedere internetgebruiker was de ‘1.000.000e bezoeker die kans maakte op een dikke sportwagen.’ Ook kon je geen website openen of je had meerdere pop-ups die je beeldscherm opvulden. Gedurende deze periode was de focus van adverteerders vooral gericht op kwantiteit.

Adverteerders en websites realiseerden zich gelukkig dat er veel te winnen was op het gebied van kwaliteit en zo kwamen er steeds meer eisen aan de kwaliteit van de advertenties. Langs welke weg online adverteren uiteindelijk een vaste plek wist te veroveren op het digitale toneel. En diverse sociale media en gerenommeerde websites er zelfs hun verdienmodel van maakten.

Ondertussen stond de wereld niet stil en ontstonden er tal van nieuwe vormen van online advertising, zoals retargeting. Waarbij adverteerders internetgebruikers opnieuw aanspreken door online advertenties te tonen als ze een bepaald product of dienst eerder hebben bekeken.

En zolang die advertenties maar draaien op sites die een kwalitatief oogje in het zeil houden, is er weinig aan de hand, zou je denken. Maar de irritatie neemt toe.

Irritant of hinderlijk?

Het is aan de markt om te voorkomen dat ze consumenten wegjaagt.

Een oplossing kan alvast zijn dat adverteerders zich realiseren dat het eindeloos stalken van doelgroepen niet werkt. Het is gewoon niet logisch om iemand die een keer op bijvoorbeeld Zalando.nl heeft gekeken wekenlang te herbenaderen. Dit werkt naar mijn mening zelfs averechts. Weggegooid marketingbudget.

Aan de andere kant moeten internetgebruikers zich ook realiseren dat adverteerders ze (her)benaderen op websites die ook hun brood moeten verdienen. Internetgebruikers hebben nog niet altijd even goed door dat een Nu.nl geen sociale dienstverlener is.

Maar dat terzijde. Ook hier geldt dat een deel van de oplossing voor de hand ligt: bij de kwalitatief hoogwaardige content van de websites, die de primaire focus van website-eigenaren blijft genieten.

Adblockers

Zolang het nog onrustig blijft, besluiten internetgebruikers in ieder geval vaak een adblocker te installeren (2,5 miljoen Nederlanders anno 2016). Ze denken dat daarmee de kous af is. Weg met alle advertenties.

janeejaneeja

In reactie hierop bieden steeds meer websites een abonnement aan voor het inzien van hun content, of ze bedenken andere trucs… Zo zijn er adblockers op de markt die tegen betaling vanuit de website-eigenaren advertenties toch vertonen. Zeer misleidend voor de consument. Op die manier is het alsnog de internetgebruiker die betaalt voor de anders gemiste advertentie-inkomsten.

Big Brother?

De online advertenties dan toch maar op de koop toenemen? Niet iedereen is daar happig op, mede vanwege de sterker wordende angst dat internetgebruikers bekeken en geregistreerd worden. Big Brother is watching you.

Goed om te weten, in werkelijkheid ben je niet meer dan een nummertje. Adverteerders weten niet wie jij bent, waar jij je (precies) bevindt, wat je browsergeschiedenis is en wat de naam van je hond is. Ze kunnen alleen hun advertentiestrategie zo inrichten dat de advertenties worden vertoond als jij overeenkomsten toont met het door hen geschetste plaatje.

“We zijn op zoek naar iemand die in Amsterdam woont, die tussen 12:00 en 18:00 online is en die een keer op Mediamarkt.nl een Samsungtelevisie heeft bekeken”. Zo uniek ben je niet tussen de 800.000+ inwoners in Amsterdam.

Op zoek naar de balans

De balans tot dusver opmakend: advertenties zijn kwalitatiever geworden, er zijn richtlijnen gekomen met betrekking tot privacy, maar we zijn er nog niet. Adverteerders dienen rekening te houden met het groeiende aandeel van adblockers, en op hun beurt staat de consument een andere internetbeleving te wachten.

Ondertussen is één ding is zeker, hoe het landschap er ook uit komt te zien: zolang adverteren rendement oplevert, zullen er adverteerders zijn. En zolang consumenten liever gratis het nieuws lezen, en gratis hun foto’s, films en andere updates delen, krijgt online reclame vanzelf de toekomst die het verdient.

Meer weten over online adverteren of wat adblockers betekenen voor jouw business? Je bent van harte welkom in Den Bosch, of Amsterdam!

Gert Jan Delcliseur

Director

gj.delcliseur@searchresult.nl