winnen met search

Winnen met search? Ga voor synergie

Ieder merk wil op één staan in de populaire zoekmachines. Er is veel aandacht voor SEO, er wordt geïnvesteerd in SEA en in veel gevallen worden zowel SEO als SEA ingezet om meer online bereik te genereren. Een goede ontwikkeling, maar we zijn er nog niet. Tijdens de Searchresult Live webinar ‘SEA en SEO synergie’ vertelden Specialisten Anne-Marie de Jong en Luuc van der Aa hoe dit zit. 

Een holistische aanpak loont

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Wie wil scoren in de zoekmachines, kan in SEO en/of SEA investeren. Beide middelen kunnen de gewenste resultaten opleveren. Vaak worden ze los van elkaar ingezet om online bereik te genereren. Een populaire en ook wel begrijpelijke tactiek, maar toch is deze strategie niet de beste. Wie echt meters wil maken, werkt namelijk volgens een holistische aanpak.

Door de synergie te zoeken tussen SEO en SEA, profiteer je van het beste van twee werelden. Of het nu gaat om het vergroten van de zichtbaarheid of juist om het besparen van kosten. Je zet je Search budget simpelweg effectiever in. 

Een samenwerking vanaf het nulpunt

De beste resultaten behaal je door de samenwerking vanaf het nulpunt op te zoeken. Werk je direct vanaf de start al toe naar een gezamenlijk doel, dan pluk je hier op langere termijn echt de vruchten van. 

Dit is misschien gemakkelijker gezegd dan gedaan. Vaak worden SEO en SEA vanuit verschillende teams beheerd en bevindt de benodigde informatie zich ook nog eens in verschillende systemen. Het kost dan al snel veel tijd om deze data bij elkaar te krijgen, laat staan om tot gezamenlijke acties te komen. Hier biedt datacentralistatie de oplossing. Sterker nog, het verzamelen van data op één centrale plek is een must voor succes. 

Maak kennis met de Search Strategizer 

Om data op een toegankelijke en effectieve manier samen te brengen, hebben wij de Search Strategizer ontwikkeld. Deze tool verzamelt de ruwe data vanuit diverse systemen en brengt deze samen. Door deze proactieve datacollectie zijn ad hoc rapportages of evaluaties overbodig en vormt het een essentieel vertrekpunt voor Search specialisten. Kortom, de Search Strategizer helpt je om SEO en SEA op een toegankelijke manier samen te brengen.

One size does not fit all

De zoekresultaten kunnen voor iedere zoekopdracht weer anders zijn. Deze zijn afhankelijk van het type zoekopdracht, het device, de concurrentie en ga zo maar door. Daarom is er ook niet één gouden strategie voor de synergie tussen SEO en SEA. De sleutel tot succes? Gewoon aan de slag gaan en vervolgens testen, testen, testen. Durf je vervolgens knopen door te hakken op basis van de behaalde resultaten, dan kom je vanzelf bij de strategie uit die voor jouw merk de beste is.

Meer weten? Neem contact met ons op! 

Ben je benieuwd welke voordelen synergie voor jouw merk opleveren? Neem dan contact met ons op. Wij adviseren je graag over een holistische aanpak van SEO en SEA. Ook als je gewoon eens met onze specialisten wil sparren, kun je contact met ons opnemen.

Searchresult Live webinar ‘SEO en SEA synergie’ gemist?

Geen zorgen, deze kun je gewoon downloaden om later terug te kijken.

Meer blogs lezen? Schrijf je in voor de Searchresult nieuwsbrief
Luuc van der Aa
Luuc van der Aa

SEA Specialist en Strateeg

l.vanderaa@searchresult.nl