Facebook accelerate

Wrijvingsloze toekomst van Facebook

Vorige week donderdag en vrijdag was het Facebook Accelerate 4.0 event in Dublin. Een event georganiseerd voor bureaus en adverteerders. Op deze tweedaagse bijeenkomst deelt Facebook de laatste trends, insights en best practices van de branche en het platform zelf.

Youri en ik (Kasper) waren samen met onze klanten Essent, Energiedirect.nl en T-Mobile aanwezig.

Dag 1 begon met een presentatie over ‘Zero Friction Future’.

Uit onderzoek van Facebook blijkt dat bedrijven in de US $213 miljard per jaar mislopen aan e-commerce-inkomsten door friction. Onder friction verstaat Facebook bijvoorbeeld een trage website, geen product-ratings of reviews, content die niet geoptimaliseerd is voor mobiel, onnodig veel invoervelden bij de check-out, items die niet op voorraad zijn, enz.

Uiteraard is Facebook bezig met tools die bijdragen aan die Zero Friction Future.

Neem nou de ‘Check-out in app, in 3 taps’. Hiermee kunnen mensen die een leuk kledingstuk zien op Instagram dit product in 3 klikken bestellen en betalen (wanneer adresgegevens en creditcard al bekend zijn).

Instagram check-out

Facebook test de nieuwe functie op dit moment met een aantal grote Amerikaanse bedrijven. De Check-out in 3 taps betekent – helemaal in combinatie met de product-tagging-functie die Instagram eerder heeft uitgerold – dat Instagram naast een social media-platform steeds meer een e-commerceplatform wordt.

Wat in potentie best een big deal is.

Vervolgens kwam de product-roadmap van Facebook aan bod. Met een sleutelrol voor video. Zowel op Facebook als Instagram.

De tijd die gebruikers spenderen aan het bekijken van video’s op Facebook Watch is in 2018 een factor 14 gestegen. Wat nieuwe video-advertentieformaten rechtvaardigt. Zoals Instagram polling-stickers, Facebook video-chaining en Facebook video-polling.

Storify

Met name de nieuwe Instagram polling stickers bieden aardige creatieve mogelijkheden.

Tegelijkertijd onderstreepte Facebook het belang van goede creatie in general. Om je daarbij van dienst te zijn, zijn Storify story-templates ontwikkeld. Met deze templates zijn de lelijke 16:9 stories verleden tijd. De templates zetten 16:9 afbeeldingen simpel en snel om naar goed uitziende stories.

Uiteraard blijft het altijd beter om zelf creatives te ontwikkelen op basis van alle brand guidelines.

Daarover gesproken…

…mixed assets. Facebook heeft dit onderwerp meerdere keren in verschillende sessies benoemd. Het toevoegen van mixed assets (verschillende soorten creatie) heeft een positief effect op de resultaten van een campagne.

Iets wat wij bij Searchresult niets voor niets al sinds jaar en dag zien als een best practice en in uitvoering brengen bij onze klanten.

Good stuff

Tot besluit hebben we nog presentaties bijgewoond met onderwerpen als Holiday Season Insights, Targeting, Brand Buying, Audience Network, Facebook Attribution en Connecting Offline & Online.

Inhoudelijk boden niet alle sessies evenveel nieuwe informatie, wat je ook kunt interpreteren als dat het wel goed zit met ons kennisniveau. Facebook lijkt zich te willen focussen op het verhogen van de kwaliteit van creatie en het (terug)winnen van vertrouwen na een moeilijke periode voor de blauwe gigant.

De echte versnelling in dat laatste geval blijft nog een klein beetje uit, de reputatie van het bedrijf zelf is tenslotte nog niet echt vrij van wrijving, maar zonder meer goed om te zien dat Facebook allesbehalve stilstaat.

Op de goede weg!

Kasper van der Velden

Strateeg

k.vandervelden@searchresult.nl